Vill byta till c7 RS6, vanliga fel? Ofta motor ur?

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Grefven

Ny medlem
Hej!
Jag kör en c6 rs6 idag och jag är lite nyfiken på c7 rs6 istället. Någon här som har erfarenhet hur mycket jobb det brukar vara på 4,0 litersmotorn? Är det många operationer som kräver att man tar ur motorn?

Jättetacksam för all input!

Grefven
 

PINNEN

Medlem
Tror inte den stora massan är så vana med att skruva med rs6:an, men ja, i många fall så ska motorpaketet ner när man jobbar med rs6:ans motor, men man kommer åt turbona uppifrån iallafall :)

Dock så brukar det vara väldigt få fel på den motorn så länge den är original, chippar man så brukar någon eller bägge turbo pajja.
 

Mojorod

Ny medlem
Nu har det gått över ett halvår sedan Grefven letade RS6, blev det något köp?
Själv letar jag RS7 C7 just nu och läser på så gott jag kan om service och vanliga fel. 4.0 TFSI V8an verkar inte vara så värst feldrabbad och vissa saker kan få alltför stora proportioner på forum. Men några saker som nämns är tändspolar, screeningfilter till turbos, och ett litet clip som kan skava hål på kylarslang i bakkant av motorn
 

SchrickRS6

Ny medlem
Också det är ganska många RS6 C7or som är trimmade nuförtiden. Håller värdet bra också, tycker jag. Har haft min för ungefär ett år nu, inga fel än.
 

Swizz

Aktiv medlem
Det Mojorod nämner, även tillägga att screening strulet leder till turboras samt högtryckspumpar som läcker soppa ner i motorn och undvik trimmade bilar med dåliga mappar, haft en med rasad låda.
 

Mojorod

Ny medlem
Jag valde precis bort en RS7a som var klockren i färgsättning o fälgar. Men moddad med sänkt fjädring, downpipes, och mappad till ca700hk. Jag insåg att jag skulle ha svårt att sova när jag vet vad ett ras kan kosta och har inget från motorskade försäkringen om den är trimmad…
Men har om några timmar skrivit på för en orörd, förvisso enligt mig mindre snygg lack, däremot med lägre mil och bättre utrustad till samma pris.
Återkommer!
 
Senast ändrad:

Putte84

Ny medlem
Jag tycker det generellt är svårt att hitta folk som har/ har haft problem med denna motor.

Finns en del på Youtube, bl.a. en röd från England 2014 med riktig skrämselpropaganda men kan ändå vara informativt.

Är det någon som vet om audi i alla fall kan se om boxen varit "flashad". Misstänker att en del RS6 blir återställda till original vid försäljning vilket jag gärna vill undvika.

Någon som har länkar och info eller helt enkelt känner sig manad att sammanställa i denna(eller en ny) tråd om köpråd och tips på RS6/RS7 C7.
 

Swizz

Aktiv medlem
Jag tycker det generellt är svårt att hitta folk som har/ har haft problem med denna motor.

Finns en del på Youtube, bl.a. en röd från England 2014 med riktig skrämselpropaganda men kan ändå vara informativt.

Är det någon som vet om audi i alla fall kan se om boxen varit "flashad". Misstänker att en del RS6 blir återställda till original vid försäljning vilket jag gärna vill undvika.

Någon som har länkar och info eller helt enkelt känner sig manad att sammanställa i denna(eller en ny) tråd om köpråd och tips på RS6/RS7 C7.
Ja du kan "upptäcka" ifall motorstyrdonets mjukvara blivit manipulerad, åk in till en auktoriserad Audi verkstad och be de utföra en så kallad "garantiavläsning" med ODIS, då får du upp i fordonsdata upp PR-nr TD1 vilket betyder att den är manipulerad.
 
Senast ändrad:



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp