Vilken fjäder till Audi A3 2.0TDI sportback -2012

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

JimPan

Ny medlem
Hej alla!

En fjäder bak har gått av så måste byta båda bak. Mekonomen och Meca kan inte säga vilken av de fyra modellerna de har till mitt regnummer som passar och Audi vägrar att hjälpa mig med originalnummer på fjädrarna trots att jag servar bilen där varje år. De vill ha betalt 1700 spänn per fjäder och ytterligare 2500 kr för bytet...

Finns det något annat sätt att hitta vilken fjäder jag ska ha än via Audi märkesverkstad?

Tack på förhand!
 

Audi_VW

Medlem
Jag kan ge dig två tips hur du kommer fram till artikelnumret helt på egen hand. Steg 1 är att kolla efter prickarna på dina nuvarande fjädrar som brukar finnas längst ner, kanske på varv 2-3 på fjädern. Detta kan till exempel vara röd - blå - gul. När du sedan vet din "färgkod" så går du antingen in här nedan:


Där klickar du dig vidare och så hittar du massa olika fjädrar om du är inne på rätt område, sedan letar du efter just den som motsvarar dina prickar.

Sätt nummer två, skriv in ditt regnummer här nedan:


Där letar du efter samma, fjädrar med exakt din färgkod. Där kan du också med fördel köpa begagnade fjädrar till just din bil. Har köpt många gånger och de har hållit riktigt länge, du har ju en viss garanti också.

På din bil är det väldigt enkelt att byta fjädrar bak, du behöver egentligen bara en pallbock och en domkraft samt lite hylsor så löser du det. Se upp med att koppla bort automatiska ljusviddregleringen som sitter på vänster nedre länkarm om du har en sådan, detta gör du såklart innan du skruvar loss länkarmen. Och detta är VIKTIGT - du tar isär länkarmarna genom skruven som sitter mot hjulhusen, INTE den andra som är mitten av bilen för där ställer du in toe-vinkel, sabbar du den så behöver du en ny hjulinställning sen.

Se nedan:

 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp