Vilka däck?

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Sonnny

Ny medlem
En fråga till er som kan det här med däck bättre än mig:)
Det är dags att köpa nya sommarsulor till min A4 Avant Quattro-15 men har lite svårt att bestämma mig för exakt vilka.
Nuvarande däck är Goodyear Eagle F1 245/45R18 100 Y XL på fälgar från en A6 med måtten 8JX18 et39.
Kanske lite overkill med tanke på belastnings/last index och att bilen sällan är fullt lastad.Däcken har fungerat ok, känts stabila och säkra speciellt när det blir en hel del körning på grusvägar på sommarhalvåret..
Dock så funderar jag nu på om jag istället ska välja originaldimensionen vilket är 245/40R18 då jag tycker att de nuvarande däcken ligger farligt nära skärmkanterna (tror inte de tar i i alla fall) samt så känns de lite väl hårda och bullriga vid körning på vanliga vägar.
Funderar på Goodyear Eagle F1 igen.

Frågan är, Belastningsindex 93 eller 97?
Vad kommer jag märka för skillnad?
XL eller inte? Det verkar endast gälla däck med belastningsindex 97 och uppåt.
 
Belastningsindex beror ju på var du har för axeltryck, eller axelvikt. Att ha högre belastningsindex än vad som krävs gör inget, men att ha lägre innebär ju att däcken kan brista eller skadas.
XL står för extra load - och som du skriver är det nog bara höga belastningsindex som har detta.

Jag skulle definitivt valt originaldimensionerna 245/40. Din hastighetsmätare kommer ju då även att visa rätt.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp