Vibrerar på kopplingspedalen

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Jeff_Audi

Ny medlem
Hej alla Audi älskare! :)
Jag har stött på ett litet problem! :cry:

Jag och farsan var ute på en liten resa utanför Dalarana för att hämta ett par grejer. Kopplingspedalen funkade fint fint fortfarande fram tills vi nådde Norrtälje, men under färden så kännde jag någonting konstigt när vi var påväg hem. Vi åkte igenom motorvägen utan felfrihet men när vi åkte igenom landsbygden på vägen hem så började jag känna någonting som slår ganska mjukt på kopplingspedalen då och då när jag trycker ner på kopplingen för att hastigt växla upp till en annan växel. Bilen rullade fortfarande som vanligt när man växlade upp samt växlade ner under färden, och jag började känna mig lite misstänktsam ifall om kopplingsatsen inte fungerar som den ska, eftersom vi bytte ut den förra året. Plötsligt började jag känna flera mjuka slag på kopplingspedalen och började bli lite orolig, så jag saktade ner hastigheten lite. Vi passerade den långa motorvägen från uppsala till västerås och då skedde de omärkliga. Precis när vi skulle svänga av för att köpa olja till min andra s3:a så sakta jag ner och tryckte ner på kopplingen för att växla ner. Men då började jag få starka slag på kopplingspedalen och kände någonting som var lös. Jag kunde inte byta växel fast jag höll ner kopplingen hela vägen tills bilen började sakta ner. När bilen var helt stilla så försökte jag lägga växeln på neutral men det gick inte så jag var tvungen att stänga av bilen så att jag kan försöka växla till neutral när bilen var avstängd, och det gick. Jag och farsan funderade lite på vad som hade hänt och vi misstänker att slavcylindern är inte monterad ordentligt eller vad säger ni ? :unsure:. Bilen jag körde är en modifierad Audi S3 8P och vi bytte ut kopplingen förra året för att slippa mindre sliringar vid höga hastigheter.

Vill verkligen skriva klart historien men kanske det kommer blir lite långtråkigt, men jag kan spoila till slutet då vi kom lyckligen hem då vi fick hjälp av en legend som hjälpte oss vid macken! [TACK SÅ HEMSKT MYCKET!!] (då bilen ville inte starta längre eftersom batteriet orkade inte mer), men vad tror ni hade egentligen hänt ? :unsure:. Vi bytte ut kopplingsatsen förra året hos en verkstad och det har fungerat jätte fint fram tills den här dagen då kopplingen vill inte fungera som den ska. Jag frågade en nära kompis till mig och han misstänker att tryckplattan är inte utbytt men lamellen/svänghjulen är fortfarande i bra skick.

Bil: Audi
Års/M: 2008/S3
HP: 300 +
Misstänker: Kopplingsatsen är inte helt utbytt/tryckplattan är inte utbytt mot den prestanda delen som vi har köpt

tryckplata.png
vag-20tfsi-sachs-performance-kopplings-kit-med-enkelmassesvanghjul-72kg-organisk-lamel-530nm.jpg
 
Senast ändrad:



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp