Vevaxeltätning

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

ErikC76

Ny medlem
Hej. Tänkte kolla om det finns någon här som kan hjälpa mig.
Mitt problem är en läckande vevaxeltätning.
Bilen är en A6 allroad 3.0 tdi 218hk -16 tror att det är c7 motorn heter.
Det sitter en S-tronic låda på den.
Jag tänkte att det borde gå att byta packboxen själv, men jag har stött på problem.
För att byta tätningen behöver jag ta bort remskivan på vevaxeln.
Det sitter en skruv i centrum på remskivan.
Problemet är att jag vet inte hur jag ska låsa motorn så att jag får loss skruven.
Det hjälper ju inte att lägga i växeln som på en manuell bil, kopplingen verkar vara frikopplad när motorn är avstängd.
Är det någon som vet hur jag ska göra.
Finns det något knep för att låsa vevaxeln?
Tacksam för svar från någon kunnig här på forumet.
Mvh Erik
 

classexa

Aktiv medlem
Det finns ett mothållsverktyg(VAG) man kan använda som heter T40298. Men man kanske kan hitta på nåt hemmafix istället för att slänga ut en massa pengar för det. Eller om du kan låna ett av någon verkstad eller nån annan
 

ErikC76

Ny medlem
Den kunde dom ta betalt för!
Jag får se om jag kan tillverka något själv.
Det är väl iof mycket dyrare att byta tätningen på märkesverstad, som väl är dom enda som harvett sådant verktyg.
Tack för hjälpen iaf.
Mvh Erik
 

ErikC76

Ny medlem
Såg att man ska byta skruvarna som vinkeldras. Vilka syftar det på?
Har du koll på moment?
Inget som är vänstergängat?
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp