Varning Elfel - varmt handtag passagerarsidan

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Gråaudi

Ny medlem
Hej!
Skulle vilja be om er hjälp men spännande problem i min Audi A6 Quattro, årsmodell 2006, gått ca 23 t mil och var in på årlig service för några veckor sedan.

Igår åkte jag till affären (ca 1 mil) började varningslampan för elfel lysa, den som ser ut som ett batteri. Indikatorn i bilen säger att nivån i batteriet är 100% och det ändrades inte. Stannade bilen vid affären, handlade, åkte hem ca 1 mil och fortfarande 100% i batteri. Lampan tändes inte direkt när jag startade bilen vid affären men tändes ca 3 min senare när jag kört fram till en korsning och stannat. Noterade ingen skillnad i motorstyrka, i några funktioner i bilen eller lysen utvändigt.

Däremot var passagerares handtag på insidan väldigt väldigt varmt - kan det vara något i dörren som gör att varningslampan börjar lysa? Och kan man kika på det själv eller bör man lämna direkt till verkstad då det är elfel?

Håller tummarna på bra tips! 😊
 

RIL

Ny medlem
Vid problem med laddningsregulatorn (på generatorn) kan "batterilampan" börja lysa.

Kanhända att den lyser även om strömförbrukningen överstiger generatorns kapacitet (90 eller 120 A)?Det skulle kunna vara fallet om elhissen i dörren har en kortslutning.

Om du kopplar lös minuspolen från batteriet och sätter en amperemätare (strömförbrukning) så borde mätaren inte ger utslag (eller bara extremt litet, max någon milliampere). Ett annat sätt att felsöka (för att se om lampan slocknar) är att ta ut en säkring åt gången och se om lampan slocknar.Om den slocknar vet du åtminstone vilken/vilka funktioner som kan ha ett elfel. Börja med säkringen till elhissarna eftersom något verkar vara skumt med dörren.

Disclaimer
Jag är bara amatör och har ingen tidigare erfarenhet av annat fel (där battgerilampan lyser) än en trasig laddningsregulator, men då man har det felet så lyser battgerilampan och batterispänningen enligt mätaren sjunker gradvis. På min A6, -98 kommer man ca 15 mil innan batteriespänningen sjunker under 12 eller 11 volt och bilen stannar.
 

JohnnyJ

Aktiv medlem
Tillägg till Rils utmärkta felsökningstips: Beroende på utrustning kan bilen dra några ampere efter avstängning tills alla datorer har gått i strömsparläge. Vänta 15 minuter eller koppla in en tångamperemeter på endera batterikablarna för att kontrollera innan du kopplar bort plus- eller minuspolen på batteriet för att mäta med en vanlig multimeter.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp