Växlar inte som den ska.

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Penta

Ny medlem
Har en Audi a5 2.0TDI quattro med dsg låda. Den har slutat växla som den ska , lägger bara i 1,3,5 och 7 ej heller backen. Först gick det stänga av bilen och sedan funkar allt igen i typ en mil sen kom det tillbaka. Sedan så har det fungerat helt som det ska sedan slutet av augusti, tills nu då. Nu hjälper det inte att starta om ens.

Någon som varit med om detta?
 

mahler

Aktiv medlem
Börja med att läsa ut felkoder. Kan vara en solenoid kan vara styrenhet eller annat. Be någon läsa ut felkoderna ur bilen, då får du med största sannolikhet svar på vad det är som spökar.
 

mahler

Aktiv medlem
Felkoden pekar på fel i styrenhet till lådan, verkar sitta 2 motorer som sköter växlingarna ena sköter 1-3-5-7 den andra R-2-4-6. Det verkar som att motorerna sitter inbyggda i styrenheten.
Det är nog bara försöka hitta nån som är duktig på dsg-lådor för felsökning, men tyvärr tror inte det blir billigt brukar alltid vara snuskigt dyrt när det gäller lådor. Man åker ju oftast på oljebyte och filterbyte styrenheten ska bytas eftersom den brukar sitta inne i lådan. Bara oljebyten brukar ju ligga på minst 4000kr.
 

CoTech1

Medlem
Hej.

Precis som mahler skriver så siter det 2 st "kopplings gafflar" i lådan. En sköter jämna växlar och backen och den anda sköter ojämna växlar. Att göra en nollställning/ adaption på lådan kan i vissa fall göra problemet värre. (Den ena koppling jobbar då bättre och den som strular blir ännu värre).
I värsta fall behöver du byta den ena kopplingen, vilket inte är billigt vart du än går.
Lådan måste ner för att byta själva kopplingen och normalt sätt byter man olja och filter i samband med detta. Delarna för arbetet i sig är inte så dyra, det är arbetet som kostar. Att riva ner lådan, byta koppling samt byta olja och filter lär nog ta lite drygt 8-10 timmar på en märkesverkstad men kan ta dagar för den som inte är van att riva dessa lådor.
Skulle nog ge en kvalificerad gissning på att det allt som allt skulle landa på mellan 19.000-24.000 kronor beroende på vilken verkstad du väljer. Skulle du vända dig till en icke märkesverkstad kanske du skulle kunna komma undan med en kostnad på 8.000-10.000 kronor.

/Henrik
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp