Trimma din Audi – Introduktion. Pris, försäkring, effekt & länkar (Chiptrim)


Peter

Sakkunnig
Audi har i många av sina bilmodeller fantastisk prestanda redan från fabrik men det kan finnas skäl att man ändå vill effektförstärka sin Audi och ge motorn ytterligare hästkrafter, som även kan ge en trevlig bieffekt som lägre bränsleförbrukning.

I dag så pratar vi inte längre om uppborrade kolvar, ökat insug och planade toppar när man diskuterar att trimma sin bil. Istället handlar det om effektförstärkning eller motoroptimering genom byte av ett chip som ger dagens motorer flera hästkrafter, bättre vridmoment och en lägre bränsleförbrukning. För de modernaste motorerna behövs inte ens något byte av chip, det räcker med en uppgradering av den styrprogramvara som finns i styrboxen, ett ingrepp som tar några minuter att genomföra genom att man ansluter en kabel till styrboxen och programmerar denna.

Den första frågan som kommer över en är förstås varför inte bilarna, direkt från fabrik, har fått den bästa motoroptimeringen som innebär bäst bränsleförbrukning och mest kraft i motorn – och det enkla svaret är att de bilar som tillverkas ska säljas på ett flertal olika marknader med ett flertal olika bestämmelser för bland annat avgasrening och för att bilarna ska klara av olika kvalitéer av drivmedel. Därför ställs motorerna in så generellt som möjligt så att de ska klara av alla länders krav.

Vilken effekthöjning får man och vilka av motorns egenskaper förbättras

När man programmerar om, eller trimmar sin motor, får man en effekthöjning som innebär fler hästkrafter. Generellt handlar det om mellan 10 - 30 % fler hästkrafter. Har man en motor som har 200 hästkrafter så kan man räkna med att man efter motoroptimeringen har c:a 220 – 260 hästkrafter. Men det är även vridmomentet som förbättras med upp till c:a 10-30%. Det man kan märka i förbättringar av dessa höjningar är snabbare accelerationer, bättre drag över hela registret och en högre topphastighet.

Dess effekthöjningar får även andra positiva förändringar som bland annat att bränsleförbrukningen sänks med mellan 5 – 15 % och utsläppen av koldioxid minskar.

Bilprovningen och försäkring

Om man trimmar sin bil med omprogrammering eller chip så är detta inte något som kommer att upptäckas på Bilprovningen då de inte kontrollerar bilens styrenhet. Dessutom så medför trimningen förbättrade utsläppsvärden vilket innebär att det inte heller finns skäl för nedslag på besiktningen.

Dagens motorer är generellt överdimensionerade för den effekt de har från fabrik. Därför finns det utrymme för att göra en motoroptimering med ökade hästkrafter som följd, utan att detta påverkar motorernas hållbarhet. Det finns idag trimchip som är godkända av försäkringsbolagen och även kan omfattas av biltillverkarens garantier. Men, generellt så upphör garantier och försäkringar avseende vissa punkter när man modifierar sin motor genom att effekthöja den. Dock är det ingen som kan se att en bil har blivit omprogrammerad eller har fått ett trimchip. Det går också att demontera eller nedgradera styrboxen igen för att återfå de ursprungliga inställningarna.

Pris och beställning

Priserna för de olika trimpaketen skiljer sig beroende på metoder och leverantörer. Större effekthöjningar kostar betydligt mer än de mindre. En effekthöjning på 50 hästkrafter kostar från 6000 kr, beroende på bilmodell, medan en effekthöjning på 200 hästkrafter och mer kan kosta från 50 000 kr och upp till flera hundra tusen kronor.

För äldre modeller kan man montera trimchipet själv, för nyare modeller krävs att styrboxen pluggas in till leverantörens utrustning. Detta kan ske genom ett besök med bilen eller att man demonterar styrboxen och skickar till leverantören.

Nedan finner ni några länkar till leverantörer av trimchip till Audi
www.itsfun.nu
www.ace-competition.com
www.dahlbackracing.se
www.superchips.co.uk
 
Senast ändrad:
O

Oregistrerade

Guest
Det har hänt en del sedan den här texten skrevs för 10 år sedan...

Audi har i många av sina bilmodeller fantastisk prestanda redan från fabrik men det kan finnas skäl att man ändå vill effektförstärka sin Audi och ge motorn ytterligare hästkrafter, som även kan ge en trevlig bieffekt som lägre bränsleförbrukning.

I dag så pratar vi inte längre om uppborrade kolvar, ökat insug och planade toppar när man diskuterar att trimma sin bil. Istället handlar det om effektförstärkning eller motoroptimering genom byte av ett chip som ger dagens motorer flera hästkrafter, bättre vridmoment och en lägre bränsleförbrukning. För de modernaste motorerna behövs inte ens något byte av chip, det räcker med en uppgradering av den styrprogramvara som finns i styrboxen, ett ingrepp som tar några minuter att genomföra genom att man ansluter en kabel till styrboxen och programmerar denna.

Den första frågan som kommer över en är förstås varför inte bilarna, direkt från fabrik, har fått den bästa motoroptimeringen som innebär bäst bränsleförbrukning och mest kraft i motorn – och det enkla svaret är att de bilar som tillverkas ska säljas på ett flertal olika marknader med ett flertal olika bestämmelser för bland annat avgasrening och för att bilarna ska klara av olika kvalitéer av drivmedel. Därför ställs motorerna in så generellt som möjligt så att de ska klara av alla länders krav.

Vilken effekthöjning får man och vilka av motorns egenskaper förbättras

När man programmerar om, eller trimmar sin motor, får man en effekthöjning som innebär fler hästkrafter. Generellt handlar det om mellan 10 - 30 % fler hästkrafter. Har man en motor som har 200 hästkrafter så kan man räkna med att man efter motoroptimeringen har c:a 220 – 260 hästkrafter. Men det är även vridmomentet som förbättras med upp till c:a 10-30%. Det man kan märka i förbättringar av dessa höjningar är snabbare accelerationer, bättre drag över hela registret och en högre topphastighet.

Dess effekthöjningar får även andra positiva förändringar som bland annat att bränsleförbrukningen sänks med mellan 5 – 15 % och utsläppen av koldioxid minskar.

Bilprovningen och försäkring

Om man trimmar sin bil med omprogrammering eller chip så är detta inte något som kommer att upptäckas på Bilprovningen då de inte kontrollerar bilens styrenhet. Dessutom så medför trimningen förbättrade utsläppsvärden vilket innebär att det inte heller finns skäl för nedslag på besiktningen.

Dagens motorer är generellt överdimensionerade för den effekt de har från fabrik. Därför finns det utrymme för att göra en motoroptimering med ökade hästkrafter som följd, utan att detta påverkar motorernas hållbarhet. Det finns idag trimchip som är godkända av försäkringsbolagen och även kan omfattas av biltillverkarens garantier. Men, generellt så upphör garantier och försäkringar avseende vissa punkter när man modifierar sin motor genom att effekthöja den. Dock är det ingen som kan se att en bil har blivit omprogrammerad eller har fått ett trimchip. Det går också att demontera eller nedgradera styrboxen igen för att återfå de ursprungliga inställningarna.

Pris och beställning

Priserna för de olika trimpaketen skiljer sig beroende på metoder och leverantörer. Större effekthöjningar kostar betydligt mer än de mindre. En effekthöjning på 50 hästkrafter kostar från 6000 kr, beroende på bilmodell, medan en effekthöjning på 200 hästkrafter och mer kan kosta från 50 000 kr och upp till flera hundra tusen kronor.

För äldre modeller kan man montera trimchipet själv, för nyare modeller krävs att styrboxen pluggas in till leverantörens utrustning. Detta kan ske genom ett besök med bilen eller att man demonterar styrboxen och skickar till leverantören.

Nedan finner ni några länkar till leverantörer av trimchip till Audi
www.itsfun.nu
www.ace-competition.com
www.dahlbackracing.se
www.superchips.co.uk
 

lenti

New member
Bluefin By Superchips e det bästa trim jag använt, har testat KCR box vilket jag bytte ut 4 gånger för hade fel på alla 4 några var från början vissa blev efter 2 3 veckor, samt BSR eltrim det var ganska bra, men skyhögt pris för den effekten vilket inte är värt. men Bluefin Superchips är det bästa hittills samt bra pris jämfört med BSR vilket är i princip exakt samma trimning. Dock har superchips ca 15 år mer erfarenhet :D
 
M

Mackan

Guest
Trimsats för Audi A6 säljes

Har en trimsats från BSR för Audi A6 TFIS 2.0 177 hk. Komplett i kartong med sladdar och bruksanv. Ger 232 hk. Säljes för 1000:- Ring 0768544061.

Bluefin By Superchips e det bästa trim jag använt, har testat KCR box vilket jag bytte ut 4 gånger för hade fel på alla 4 några var från början vissa blev efter 2 3 veckor, samt BSR eltrim det var ganska bra, men skyhögt pris för den effekten vilket inte är värt. men Bluefin Superchips är det bästa hittills samt bra pris jämfört med BSR vilket är i princip exakt samma trimning. Dock har superchips ca 15 år mer erfarenhet :D
 

Särås

New member
www.stertman.com

Leverantör och ansvariga för GIAC och REVO i Sverige.
Det vill säga 2 av världens 3 största leverantörer på mjukvara i världen till VAG koncernen. ;-)
 
Senast ändrad:
O

Oregistrerade

Guest
Har en trimsats från BSR för Audi A6 TFIS 2.0 177 hk. Komplett i kartong med sladdar och bruksanv. Ger 232 hk. Säljes för 1000:- Ring 0768544061.
Det var billigt! Men antar att din box från BSR går att montera i andra bilar också (likadan som din). Boxen är nämligen unik i sitt originalutförande för just din bil om du inte uttryckligen vill kunna flytta boxen till annat fordon, då ser BSR till att det går med PPC-boxen! Har du inte gjort det kan nästa köpare känna sig rätt så blåst.........

Bara en tanke..........
 
O

Oregistrerade

Guest
Audi A4 -03 1.8t 163hp

Tjena, va finns det för chip som jag själv kan plugga in i min Audi A4 -03 1.8t (163hp)? Steg 1 då så jag slipper byta en massa andra grejer. Tacktack!!
 

ozzian

New member
Gammal tråd men jag testar!
Vilket trim är bäst?
a6 allroad 3,0 204hp.
Är det bara bsr som har bra garantier?
12000mil och max 3 år, och kan dom kontrollera om man bytt oljan exakt var 1500 mil?
 

Lip

New member
Hej, är det värt att trimma en liten a3 2002 1.6 liters motor? bensin.13000mil. Nära på totalt felfri sedan jag köpte den 2010 då hade den gått ca. 4500mil. Vi har en A6 Q turbo, men A3an skulle kunna bli piggare, men det är en pendlarbil så beroende på om det är prisvärt att trimma.

Vad ska man tänka på innan man trimmar?
 

clabbe

Moderator
Forumpersonal
Den motorn har väl inte turbo och därmed är det ingen idé att lägga pengar på dom fåtal hästar som du eventuellt skulle få. / Hälsningar Claes
 
K

Kml86

Guest
Brs ppc3

Hej,

Jag har en 2017 Audi Q7 (272 hp) och jag funderar på att installera en BSR PPC3. Den är redan hyfsat pig, så funderar på om det är värd det. Någon annan som har PPC3 på en Q7?

Enligt hemsidan ska den få 320 hp och närmare 700 i vridmoment.

Mvh
Kmlr
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp