Trasiga batterier efter hjulstöld Audi E-Tron

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.
Hej forumet,

Träffade en ägare av en Audi E-Tron häromsistens. Han hade fått sina hjula stulna från sin parkerade bil :mad: Det var både dyrt, jobbigt och tråkigt etc., men än värre var att bilens batteri hade gått sönder, vilket ju gör elbilen obrukbar. E-Tronen hade hamnat på magen/underredet på någon sorts klossar efter stölden, och bilens vikt hade gjort att klossarna trängt in och "punkterat"/gjort hål på batteriet vilket gjort att hela batteriet hade fått bytas ut vilket hade kostat försäkringsbolaget runt 500 000 kr.

Har försökt googla på detta men inte kunnat hitta något liknande, så jag undrar om ni har hört talas om något sådant eller kan förklara om det är en risk? Går batterierna på en E-Tron sönder så lätt? Vad händer om man skulle råka köra på en sten tänker jag... Har tänkt förmånsleasa just en sådan och är därför lite extra nyfiken.

Mycket tacksam för svar! :)
 
R

rrr

Gäst
Hej forumet,

Träffade en ägare av en Audi E-Tron häromsistens. Han hade fått sina hjula stulna från sin parkerade bil :mad: Det var både dyrt, jobbigt och tråkigt etc., men än värre var att bilens batteri hade gått sönder, vilket ju gör elbilen obrukbar. E-Tronen hade hamnat på magen/underredet på någon sorts klossar efter stölden, och bilens vikt hade gjort att klossarna trängt in och "punkterat"/gjort hål på batteriet vilket gjort att hela batteriet hade fått bytas ut vilket hade kostat försäkringsbolaget runt 500 000 kr.

Har försökt googla på detta men inte kunnat hitta något liknande, så jag undrar om ni har hört talas om något sådant eller kan förklara om det är en risk? Går batterierna på en E-Tron sönder så lätt? Vad händer om man skulle råka köra på en sten tänker jag... Har tänkt förmånsleasa just en sådan och är därför lite extra nyfiken.

Mycket tacksam för svar! :)
Oavsett bil, om du kör upp hårt på en rejäl sten blir det omfattande skador.

En vanlig A6 tex kan du lyckas slå sönder oljetråget, växellåda och kardan samt förstöra golvet så det måste bytas och rostskyddas etc.

Förutom lite krafs som avgasrör och bränsleledningar etc.

Och är du lite sen med att stänga av motorn efter att oljetråget gått sönder så dör motorn.

Totalt kan en sådan landning på en sten även där landa på några hundra tusen.
 
Oavsett bil, om du kör upp hårt på en rejäl sten blir det omfattande skador.

En vanlig A6 tex kan du lyckas slå sönder oljetråget, växellåda och kardan samt förstöra golvet så det måste bytas och rostskyddas etc.

Förutom lite krafs som avgasrör och bränsleledningar etc.

Och är du lite sen med att stänga av motorn efter att oljetråget gått sönder så dör motorn.

Totalt kan en sådan landning på en sten även där landa på några hundra tusen.
Tack för svar! :)

Har du någon uppfattning om hur ett batteri kan påverkas? Antingen av en sten eller av att den hamnar på underredet efter en hjulstöld? Frågade Audi-verkstan hos återförsäljaren men de kunde inte ge något bra svar. Sa att de inte hade hört om något liknande men vet inte om man kan lita på det.

Tack på förhand.
 
R

rrr

Gäst
Tack för svar! :)

Har du någon uppfattning om hur ett batteri kan påverkas? Antingen av en sten eller av att den hamnar på underredet efter en hjulstöld? Frågade Audi-verkstan hos återförsäljaren men de kunde inte ge något bra svar. Sa att de inte hade hört om något liknande men vet inte om man kan lita på det.

Tack på förhand.
Batterierna är ju kapslade i flera steg, och sannolikt säger Audis interna regler att batterier med skadade höljen måste bytas ut...

Och då det är så nya bilar med ganska ny teknologi (jag vet att elbilar fanns före förbränningsmotorer, men det var lite annorlunda teknologi på slutet av 1800 talet) så vet nog inte så många exakt vad som händer och hur ännu.
 
Batterierna är ju kapslade i flera steg, och sannolikt säger Audis interna regler att batterier med skadade höljen måste bytas ut...

Och då det är så nya bilar med ganska ny teknologi (jag vet att elbilar fanns före förbränningsmotorer, men det var lite annorlunda teknologi på slutet av 1800 talet) så vet nog inte så många exakt vad som händer och hur ännu.
Ja det låter troligt att det är en säkerhetsåtgärd. Bättre att vara på den säkra sidan med batterier antar jag.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp