Tändproblem 2.0 tfsi 2008

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Caramba

Medlem
Har problem med att 1:ans cylinder inte tänder. Första "felsökningen" var att byta stift och tändspole, inget hjälpte. Tog komptest och konstatersde att insugsventiler på 1:ans cylinder var otäta. Orsaken var koks på insugsventiler. Nu är locket renoverat och jag trodde stt nu så kommer den att gå fint, men nej? fortfarande går inte den på alla cylindrar.
Lat/bekväm som jag var så testade jag inte insprutningsventilen då den var ur locket, allt tydde ju på otät cylinder...
Så vad kan nu felet vara?
Defekt insprutare?
Fel på tändningen till 1:ans cylinder?
Hur felsöker jag vidare?
 
R

rrr

Gäst
Har problem med att 1:ans cylinder inte tänder. Första "felsökningen" var att byta stift och tändspole, inget hjälpte. Tog komptest och konstatersde att insugsventiler på 1:ans cylinder var otäta. Orsaken var koks på insugsventiler. Nu är locket renoverat och jag trodde stt nu så kommer den att gå fint, men nej? fortfarande går inte den på alla cylindrar.
Lat/bekväm som jag var så testade jag inte insprutningsventilen då den var ur locket, allt tydde ju på otät cylinder...
Så vad kan nu felet vara?
Defekt insprutare?
Fel på tändningen till 1:ans cylinder?
Hur felsöker jag vidare?
Tja, ta komptest och verifiera att du löst det första problemet...

Kontrollera timing på kamaxlar gentemot vevaxel

Kolla om du har gnista?

Kolla om du har bränsle
 

Caramba

Medlem
-Ventilernas täthet kontrollerades vid montering.
- timingen kontrollerad vid montering, och skulle det va felet så var det på alla cylindrar.
- bränsle... tja, stiftet är dyndsurt och kolvtoppen blöt samtidigt som det luktar bensin "där bak"..
- Gnista, ja där är en möjlighet. Stift och spole uteslutna, men nu är det ju lite knepigt att kolla gnistan som man gjorde på moppen? Förslag hur man gör av någon som testat?


Tja, ta komptest och verifiera att du löst det första problemet...

Kontrollera timing på kamaxlar gentemot vevaxel

Kolla om du har gnista?

Kolla om du har bränsle
Tja, ta komptest och verifiera att du löst det första problemet...

Kontrollera timing på kamaxlar gentemot vevaxel

Kolla om du har gnista?

Kolla om du har bränsle
Timing, nä, då skulle samma fel vara på alla cylindrar och hur skulle den ön
Tja, ta komptest och verifiera att du löst det första problemet...

Kontrollera timing på kamaxlar gentemot vevaxel

Kolla om du har gnista?

Kolla om du har bränsle
 
R

rrr

Gäst
-Ventilernas täthet kontrollerades vid montering.
- timingen kontrollerad vid montering, och skulle det va felet så var det på alla cylindrar.
- bränsle... tja, stiftet är dyndsurt och kolvtoppen blöt samtidigt som det luktar bensin "där bak"..
- Gnista, ja där är en möjlighet. Stift och spole uteslutna, men nu är det ju lite knepigt att kolla gnistan som man gjorde på moppen? Förslag hur man gör av någon som testat?




Timing, nä, då skulle samma fel vara på alla cylindrar och hur skulle den ön
Du kan kolla gnistan ganska lika som du gjorde på moppen...

Sätt ett tändstift i tändspolen, se till att tändstiftets gänga ligger mot tex ventilkåpan och dra runt på startmotorn. Lämpligen ha en kamrat under tiden kolla om det blir gnistor
 

Caramba

Medlem
Du kan kolla gnistan ganska lika som du gjorde på moppen...

Sätt ett tändstift i tändspolen, se till att tändstiftets gänga ligger mot tex ventilkåpan och dra runt på startmotorn. Lämpligen ha en kamrat under tiden kolla om det blir gnistor
Gjorde så, perfekt gnista?
Så då e de bara insprutningsventilen kvar ? och en kontroll av komp en gång till?
 

Caramba

Medlem
Är väl en spridare som fastnat i öppet läge och 'dränker' motorn...
Ja så kunde man tro, om det inte för att jag "spolade" den före montering och testsde öppna/stänga med en microswitch, men trycken kan spela roll då det endast var med trycket ur carburator clean sprayflaskan....
 

Caramba

Medlem
Komptest taget igen
Cyl.1 7 bar (min enligt instr.)
Cyl. 2-4 11 bar
Med sju bar borde den gå??
Lurar på insprutningsventilen fortfarande, har någon en fundering runt det?
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp