Startproblem A4 TDI 2008 - ingen förvärmning ibland

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

nixguns

Ny medlem
Hej på er,

Min Audi A4 TDI 2008 har ibland problem vid start, då varken pump/fläkt eller förvärmningslampan tänds. Startmotorn går igång, men bilen startar inte. Väntar man 30s, tar ur nyckeln och försöker igen så KAN förvärmningslampa + pump/fläkt gå igång, och bilen startar direkt. Det är ungefär 50% som detta händer. Jag skriver "pump/fläkt" för det är uppenbart att det inte bara är lampan som felar, det är som att halva elsystemet ibland inte går igång, däribland vad jag gissar är pump/fläkt. Tändningslåset har alltid varit lite krångligt, man måste lirka för att kunna vrida om nyckeln, men detta startproblem har aldrig visat sig de 4 år jag haft bilen, utan endast de senaste veckorna. Ingen felkod. Batteriet känns fräscht.

Glapp på något sätt? Dåligt glödstiftrelä? Jordproblem? Förvärmningen ska väl inte behövas, så jag tänker att det är något "större" elproblem, typ pump eller reläer.

Tacksam för ledtrådar i min felsökning!
 

nixguns

Ny medlem
Hej, ja, det finns ingen felkod tyvärr. Men detta är med grannens generella felkodsläsare, jag ser att Biltema har en läsare med speciell diagnostik för bl.a. Audi. Jag skaffar en sådan och testar, så kanske vi får en felkod att jobba från.
 
Senast ändrad:

nixguns

Ny medlem
Nu testat med VAG-läsare och tyvärr inga felkoder. Startproblemet verkar bara uppkomma när bilen stått väldigt varmt, i solen t.ex. Någon som har någon idé?
 

nixguns

Ny medlem
Glödrelä är bytt. Ett elände att 1) hitta reläet, och 2) få upp MCUn där reläet sitter UNDER.
Kontaktspray och torkat rent i lådan med MCU och reläer. Nu funkar det. Slut på meddelandet. :)
 
Senast ändrad:



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp