S6 V10 problem

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

S6 V10 2007

Ny medlem
S6 5,2 V10
15600 mil
Nya delar:
Insugsmodul (Intake manifold)
Insprutningsventiler
Tändspolar + nya kontakter/kablar
Tändstift
Vevhusventilation
Vakumläckor tätade

Misständer i cyl 6 och 7 ibland. 6 är på förarsidan( Bank 1) närmst fronten längst ifrån kamkedja.
För ett tag sedan misstände bara cyl. 6 endast när man kört ca. 20-30 min. Cyl 7 ibland.
Nu misständer cyl. 6 och 7 så fort man startar.
Tar av ventilkåpor och ser att det är väldigt torrt. Nästan ingen olja alls på kamaxlarna20210826_201120.jpgOil check valve.png
Oljelampan lyser inte.
Tar av insugsmodul och locket till engine crank case vent. Packning till locket är bytt. Läckte tidigare.
Tar ut 2 ventiler, oil check valve och oil spray valve, se bild

Oil Spray Valve: This oil spray jet is located in the cylinder block, under the valley pan. It works in conjunction with the oil check valves to provide oil to the cylinder heads to ensure that they're properly lubricated.

Oli check valve: They open and close, controlling oil flow to the cylinder heads. These are a commonly replaced item due to the fact that they have been known to stick in the open position, not allowing oil to be retained in the cylinder heads

Båda ventilerna verkar fungera när man tittar och känner på fjädrarna. Känns inte som de fastnar i något läge.
2 hål finns enligt den andra bilden. Inringade med rött och grönt.
Blåser man luft i hålet inringat med rött, se bild, pyser det ut vid kamaxel bank 1 på förarsidan
Blåser man luft i hålet inringat med grönt är det stopp.
Hittar ingen ritning på hur oljekanalerna/rören går.
Någon som vet hur det ska vara?
Andra förslag?
 

Bilagor




Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp