S-tronic låda hugger till vid kickdown, normalt?

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Rosen

Ny medlem
Kollar på en Audi A6 3.0tdi med s tronic låda, när jag provkörde bilen så märkte jag att vid körning med comfort läge o den låg på 6-7 växeln o man gjorde kick down så kändes det som de högg till i drivlinan, inget vid sportläge är det normalt?
 
Senast ändrad:

JohnnyJ

Aktiv medlem
Det händer ibland, både med min S-tronic i Comfort-läge och även i golfen med DSG och sportläge. När du trycker gasen i botten eller nästan ska datorn växla ned och på några millisekunder bestämma sig för hur långt ned i växlarna den ska gå. Att alltid få den operationen att fungera utan minsta ryck är en utmaning för programmerarna av alla automatlådor av dubbelkopplingstyp.
 

Rosen

Ny medlem
Det händer ibland, både med min S-tronic i Comfort-läge och även i golfen med DSG och sportläge. När du trycker gasen i botten eller nästan ska datorn växla ned och på några millisekunder bestämma sig för hur långt ned i växlarna den ska gå. Att alltid få den operationen att fungera utan minsta ryck är en utmaning för programmerarna av alla automatlådor av dubbelkopplingstyp.
Ok så inget att oroa sig för då? Bilen är precis Nyservad på audi med stora servicen med växellåda olje byte med
 

JohnnyJ

Aktiv medlem
Ok så inget att oroa sig för då? Bilen är precis Nyservad på audi med stora servicen med växellåda olje byte med
Om det enbart händer en gång på tio så är det normalt. Om det händer varje gång är det en annan sak.
Om du inte är bekant med dubbelkopplingslådor sedan tidigare så bör du veta att växellådan (programvaran) försöker anpassa växlingen till din körstil. Beroende på många faktorer kan det ta en stund vid ägarbyte innan lådan gör som du vill. Kan även hända att du aldrig blir nöjd. Det är en djungel men jag har aldrig kört en låda som växlar så totalt obemärkt och jämnt som min S-Tronic vid normal körning.
 

Rosen

Ny medlem
Om det enbart händer en gång på tio så är det normalt. Om det händer varje gång är det en annan sak.
Om du inte är bekant med dubbelkopplingslådor sedan tidigare så bör du veta att växellådan (programvaran) försöker anpassa växlingen till din körstil. Beroende på många faktorer kan det ta en stund vid ägarbyte innan lådan gör som du vill. Kan även hända att du aldrig blir nöjd. Det är en djungel men jag har aldrig kört en låda som växlar så totalt obemärkt och jämnt som min S-Tronic vid normal körning.
Vid vanlig körning så växlade den hur fint som helst, var enbart vid kickdown, men jag får nog prova den igen o känna, men händer det vid varje kickdown så e det bättre o kolla vidare då?
 

MickeM

Medlem
Jag tycker också min A4 kan växla lite hårt vid kickdown. Och överaskande ibland om man kör om utan att trycka till kickdownläget i gaspedalen.
Speciellt om man överraskar automatiken och hastigt trycker på . Då hinner den inte med, liksom, och måste växla ner utan "förberedelse".

En egenskap. Inget fel.

Lika som att den inte alltid är snabb från stillastående om man är snabb från broms till gas. Släpper man bromsen aldrig så lite innan man pressar gasen sticker den fortare.

Lådan/kopplingen lär sig föraren och föraren lär sig lådan/kopplingen.
100% är det inte, men jag anser att der överlag fungerar riktigt bra.
Man lär sig egenheterna också.
 

Tenman1

Ny medlem
Hej, ny på forumet och startar med att "återkoppla" denna tråd. Det är betryggande att läsa era svar då jag precis köpt en A4 Allroad 3.0 2017. Den går jättefint på alla sätt och vis men jag har också märkt att den ibland "smäller i" växeln vid hastigt gaspådrag.

Nu förstår jag varför men min undran är om det går att "reseta" växellådan från föregående ägare (har ca 8000 mil på mätaren och det är en äldre dam som haft den innan) eller om det bara är att köra på och den lär sig över tid?
 

MickeM

Medlem
Hej, ny på forumet och startar med att "återkoppla" denna tråd. Det är betryggande att läsa era svar då jag precis köpt en A4 Allroad 3.0 2017. Den går jättefint på alla sätt och vis men jag har också märkt att den ibland "smäller i" växeln vid hastigt gaspådrag.

Nu förstår jag varför men min undran är om det går att "reseta" växellådan från föregående ägare (har ca 8000 mil på mätaren och det är en äldre dam som haft den innan) eller om det bara är att köra på och den lär sig över tid?
Lådan lär sig dig, och du lär dig bilen.

Men egenskaperna finns där ändå, trots avverkat 1500mil med min nu och 99.9% med mig som förare. Det är nog bara att acceptera eller byta bil.
 

Tenman1

Ny medlem
Lådan lär sig dig, och du lär dig bilen.

Men egenskaperna finns där ändå, trots avverkat 1500mil med min nu och 99.9% med mig som förare. Det är nog bara att acceptera eller byta bil.
Hej Micke,

Tack för svar, jag kör på helt enkelt och väger alla fördelar mot den lilla "avvikelsen" :)


MVH
Tomas
 
Det går att göra en ny adaptering för växellådan. Det ska inte "hugga" när man växlar upp eller ner, då är något fel. Inget man ska behöva vänja sig vid.
DSG oljan + filter ska bytas efter varje 6000e mil, och då ska en ny adaptering göras.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp