Problem med misständningar

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

audi456

Ny medlem
Hej

Jag har en Audi a4 2006 sedan med motorkod BWE.

Den börjar misstända på en eller flera cylindrar och det går knappt att köra bilen.

Det börjar alltid på halv tank och gärna i uppförsbacke.

Om jag tankar fullt och slår av bilen, går ut, låser, låser upp, startar den så försvinner problemet.

Det leder mig att tro att det har någonting att göra med bränslepumpen som sitter inne i tanken?

Jag har även bytt alla tändstift och tändspolar så det är nog inte det.

När jag startar bilen så tycker jag att det luktar onormalt mycket bensin.

Den drar även väldigt mycket soppa, ligger mellan 1,4-2,0 är detta normalt?

Ska jag byta bränslepumpen eller kan det vara något annat? Nån som vet?
 
Senast ändrad:

mahler

Aktiv medlem
Kolla så det inte luktar bensin om oljan och det är överfyllt, högtryckspumpen kan börja läka igenom och börja spä ut oljan med bensin. Då är det bara byte av pump som gäller glöm inte byta olja och filter efter byte av pump.
 

audi456

Ny medlem
Kolla så det inte luktar bensin om oljan och det är överfyllt, högtryckspumpen kan börja läka igenom och börja spä ut oljan med bensin. Då är det bara byte av pump som gäller glöm inte byta olja och filter efter byte av pump.
Ok, ska kolla oljestickan och lukta på oljan. Dock att misständningarna börjar när jag kör i uppförsbacke på halv tank leder mig till att tro att det kan ha något att göra med bränslepumpen som sitter inne i tanken?
 
Senast ändrad:

Robban_F

Aktiv medlem
Ställ bilen i en uppförsbacke med mindre än halv tank. Kommer det bensin fram till motorn när du kör på startmotorn?
Upprepa på plan mark.
 

audi456

Ny medlem
1. Vad var det som fungerade? Att motorn misständer eller att den inte gör det?
2. Kollade du oljestickan? Rätt nivå (på plan mark)?
3. Är oljan utblandad med bensin?
Bilen startade som vanligt i uppförsbacke. Just nu är det inte några misständningar när jag kör fast jag kör med mindre än halv tank, vilket är konstigt att det går långa perioder utan problem.

Oljan är rätt nivå.

Luktade på oljestickan och kände ingen bensinlukt
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp