Oljelampan tänds efter oljebyte

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Eddie M

Ny medlem
Hej,
Jag har haft min TT Roadster-00 1,8 225HK i några månader och kan därför inte mycket om den annat än att den varit servad med oljebyte varje år.
Jag bytte olja och oljefilter i helgen till Castrol EDGE 5-30 och original oljefilter från Audi. Nu tänds oljelampan efter en stund normal körning och oftast vid låga varv / står stilla.
Oljenivån är korrekt och ingen läckage finns. Jag tappade oljan på fredagen men kunde inte fylla på nytt först på måndagen eftersom jag hade fått fel packning till oljereturen från turbon. ( den byte jag också )
Kan det vara för tunt olja och därför sämre tryck i oljepumpen?
Luft i motorn?
Tacksam för all feedback!
 
R

rrr

Gäst
Hej,
Jag har haft min TT Roadster-00 1,8 225HK i några månader och kan därför inte mycket om den annat än att den varit servad med oljebyte varje år.
Jag bytte olja och oljefilter i helgen till Castrol EDGE 5-30 och original oljefilter från Audi. Nu tänds oljelampan efter en stund normal körning och oftast vid låga varv / står stilla.
Oljenivån är korrekt och ingen läckage finns. Jag tappade oljan på fredagen men kunde inte fylla på nytt först på måndagen eftersom jag hade fått fel packning till oljereturen från turbon. ( den byte jag också )
Kan det vara för tunt olja och därför sämre tryck i oljepumpen?
Luft i motorn?
Tacksam för all feedback!
Om du inte har utrustning själv för att mäta trycket, låt en verkstad göra det.

När du vet om trycket är tillräckligt bra, så är det dags att kolla givare. Eller om trycket inte är tillräckligt bra, varför trycket är lågt.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp