Motorlampa varannan gång

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

KarlOve

Ny medlem
Hej, Karl Ove här ny på forumet och jag har en Audi A3.
Har ett problem när jag startar så efter ett tag börjar motorlampan lysa gult. Jag köpte en dosa på Biltema där jag kan återställa felkoder och jag gör så och lampan släcks. Stänger av motorn och startar igen, ingen lampa lyser. Stänger av motorn igen och lampan börjar lysa igen. Så varför uppstår "felet" bara varannan gång jag startar motorn....

Tacksam för svar Karl Ove
 

FredrikHGrans

Ny medlem
08213
P2015 Sensor for intake manifold flap partion bank 1:range/performance
På min 2,0 tdi (antar att du har samma?) fick jag samma felkod. Kom tillbaka efter återställning när man startat några gånger.

Min felkod berodde på att spjället överroterade och kom utanför sin "range" och då vet den inte i vilket läge spjället står = felkod. Ingen skillnad på prestanda eller förbrukning, men 2:a på besiktningen ändå.

Spjället överroterar p.g.a. att en stoppklack i plast slits upp helt enkelt. Litet fel, men lösningen som Audi föreslår är att byta hela insugsspjället, med motor och allt. 7-9000:- plus arbete...

Jag läste mig till att det är ett vanligt fel på dessa motorer och hittade en annan lösning, nämligen;

.

Det är som en lite kloss man fäster kring axeln på spjällmotorn, som hindrar spjället från att överrotera. Det sägs att den går att sätta dit utan att ta bort hela spjället, men jag lyckades inte. Verkstaden ville ha 1500:- för att montera den. Funkar klockrent.

Finns liknande stöd-klossar på amazon/ebay, antar att de fungerar lika bra.

lycka till!
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp