Missljud vid kallstart A4 1.8T

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Tuncer17

Ny medlem
Tja!
Köpte en Audi A4 1.8T Quattro 2004 med BEX motorn för ett par veckor sedan. Har märkt att det är ett sorts missljud från motorn när man kallstartar bilen.

Det är endast när det är riktigt kallt (cirka -20 och kallare). När man använder motorvärmare så är det inga problem men när bilen har stått länge i kylan så kommer det. Det försvinner när bilen går ner i varv, dvs cirka en minut efter man startat bilen.

Har fått tips om att det kan vara kamaxelkedjan i bakkant på motorn. Är det något man borde fixa på en gång eller är det vanligt på dom här och inget som man borde bekymra sig om omedelbart? Kan det möjligtvis vara något annat?

Vet inte riktigt hur jag ska beskriva ljudet, därför bifogar jag en video;

Mvh
Tuncer
 

Killawife

Aktiv medlem
Det är ju lite svårt att höra på en video så här men eftersom du beskriver det som att det försvinner efter 1 minut så lär det inte vara kamaxelkedjan. Jag skulle gissa att det är SAI:n. Secondary air pump. Det är en luftpump typ som skickar in friskluft i avgassystemet för att påverka blandningen och gör att man inte får en helt felaktig bränsleblandning vid kallstart, eller nåt? Denna pump kan haverera, dess lager kan rasa, dess fästen paja, dess rör spricka m.m och detta kan då ge denna typ av missljud. Den stänger av efter ca 1 minut vilket då förklarar varför ljudet se inte hörs mer. Och just detta diskvalificerar även många andra ev. felkällor som t.ex kamkedjespännarna.
 

Tuncer17

Ny medlem
Det är ju lite svårt att höra på en video så här men eftersom du beskriver det som att det försvinner efter 1 minut så lär det inte vara kamaxelkedjan. Jag skulle gissa att det är SAI:n. Secondary air pump. Det är en luftpump typ som skickar in friskluft i avgassystemet för att påverka blandningen och gör att man inte får en helt felaktig bränsleblandning vid kallstart, eller nåt? Denna pump kan haverera, dess lager kan rasa, dess fästen paja, dess rör spricka m.m och detta kan då ge denna typ av missljud. Den stänger av efter ca 1 minut vilket då förklarar varför ljudet se inte hörs mer. Och just detta diskvalificerar även många andra ev. felkällor som t.ex kamkedjespännarna.
Okej, tack så mycket för hjälpen! Ska kika på det där så snart jag kan.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp