Microhybrid/bromskraftåtervinning A4 B9

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

MSA

Ny medlem
Vid körning så ligger spänningen på 12,8-13 volt och när man släpper gasen och rullar med växeln i så ökar spänningen till 14,8 volt.
Följden blir att batteriet blir i princip aldrig fulladdat och när bilen stått ett par dagar så är batterispänningen nere på runt 11,8 volt, en för låg för att batteriet ska må bra.
Frågan är då: - Vet någon om man kan ändra så att spänningen hålls på 14,5 volt typ hela tiden när man kör med hjälp av obd eleven?
 

JohnnyJ

Aktiv medlem
Ett fulladdat batteri ska underhållsladdas med 13-13.8V (max).
Mät spänningen över batteriet när bilen varit körd i minst 30 minuter och därefter avstängd minst 30 minuter. Vad får du för spänning?
 

MSA

Ny medlem
30 min efter 45 min körning ligger batterispänningen på 12,3 volt,så ca 50% laddning. Är väl så det är tänkt att fungera,där ska vara "plats över" till bromskraftåtervinning när man kör men jag vill få det fulladdat för att ha bättre kraftreserv och bättre för batteriet
Mätte lite efter en natt med ctek laddaren men då laddar bilen neråt 11,8volt, antagligen för att"göra plats" i batteriet.
Nåt tips på hur man "stänger av" bromskraftåtervinningen så skulle jag vilja testa det.
 

JohnnyJ

Aktiv medlem
11.8 V är alldeles för lågt för ett standard blybatteri. Batteriet kan skadas om spänningen obelastad går under 12V. Men det kanske är en annan batterityp?
Kolla med en verkstad vad normala värden är.
 

MickeM

Medlem
Hur pass pålitlig är "apparaten" du mäter spänning med?
Och var i elsystemet mätet du, och hur?

Hade du 11.8v i batteriet skulle den ha startsvårigheter. Svag startmotor.
 

CarlA4

Medlem
Vid körning så ligger spänningen på 12,8-13 volt och när man släpper gasen och rullar med växeln i så ökar spänningen till 14,8 volt.
Följden blir att batteriet blir i princip aldrig fulladdat och när bilen stått ett par dagar så är batterispänningen nere på runt 11,8 volt, en för låg för att batteriet ska må bra.
Frågan är då: - Vet någon om man kan ändra så att spänningen hålls på 14,5 volt typ hela tiden när man kör med hjälp av obd eleven?
Hur gammal är bilen? Dåligt batteri är min diagnos i frågan!

Att du får lågspännings beror på att batteriet inte kan leverera/hålla tillräckligt med ström för att kunna ge 12 volt. Med ett bra batteri kan en A4 stå i månader utan problem. Din beskrivning att du har 12,8 till 13 volt när du kör säger mig att laddningen fungera som den ska. Dock klarar inte batteriet hålla spänningen för det är dåligt.

Hela grejen är just att bilen själv styr laddströmmen och utnyttja bromsenergin genom att höja spänningen vid bromsning. Det kontrolleras mot vad batteriets spänningen är och vilka förbrukare som är på m.m. Finns inga appar i obd för justera laddteknik eller spänning.

//Calle
 

MSA

Ny medlem
Hur exakt multimetern är vet jag inte, kan säkert slå på några tiondelar.
Jag har alltså inga problem med att starta bilen och tror nog att laddningen fungerar som det är tänkt. Frågan var mest om man kunde ändra så den alltid håller batteriet fulladdat för att ha mer kraftreserv och kanske få batteriet att hålla längre. Men då går det inte alltså.
Bytte batteri i våras så därför jag börjat fundera på detta.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp