märkligt tändlås A6 -95

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit. Se fler här.

flya6

Medlem
det återfjädrande läget som ska var mellan tändning/på och startläge, befinner sig nu mellan off och radioläget.. se bild.. är det en fjäder som "hoppat över" sitt läge, eller var kan ha hänt, går det att skuva isär ? vill helst slippa byta tändlåset, då det ska kodning till..
har ställt på bilen efter att den stått ute på park, i 3.5 år..
 

Bilagor

flya6

Medlem
okey, det var ju bra.. hur är det med kodningen, påverkar det om jag byter den bakre vita delen..
måste man göra en ny programmering efter att man bytt delen ?
 

flya6

Medlem
fick brytaren till tändningen idag.. skulle montera.. passade inte.. har fått fel..
hålet är mindre där låsstaven ska passas in i brytaren..
märkligt ! den nya brytaren ska vara kompatibel, då de uppger OEM-numret 4A0 905 849 C, allt enligt deras spec/info.. har mailat.. (autodoc)



lås..  switch.jpgIMG_1059.JPG
 
R

rrr

Guest
de e nog så.. vad köper du dina reservdelar ?
Dylika delar Audi original reservdelar, hos Audi handlare. Enstaka billigare delar eller konstiga clips och skruvar hos svensk återförsäljare för smidigheten att kunna beskriva delen, visa bild, kolla artikelnr etc.
Lite dyrare delar eller om jag sparat ihop från tyskland, blir lite billigare.
Även ebay kan utnyttjas, men har i princip slutat köpa eftermarknadsdelar då de alltför ofta inte håller vettig kvalite. Men nya delar någon konstig handlare i något okänt land säljer ut från sitt lager, eller bättre begagnade delar.
 

flya6

Medlem
du tänker som jag.. jag kör lite olika.. vissa orginaldelar är faktiskt inte så dyra.. kan man få de 4 ringarna på reservdelen, så är det lyxigt : )
 

flya6

Medlem
det var lätt att byta brytaren, justera ner ratten, skriva loss instrumentdisplayen.. sen ser man följande bild.. bara skruva loss de 2 skruvarna (röd färg), dra ut.. kontakten drar man av från brytaren, inga värsta hullingar.. bara med handkraft.. man behöver inte ens lossa kåpan under ratten.. hade jag haft rätt brytare så hade det hela tagit kanske 20min..
IMG_1058.JPG
 

clabbe

Moderator
Forumpersonal
det var lätt att byta brytaren, justera ner ratten, skriva loss instrumentdisplayen.. sen ser man följande bild.. bara skruva loss de 2 skruvarna (röd färg), dra ut.. kontakten drar man av från brytaren, inga värsta hullingar.. bara med handkraft.. man behöver inte ens lossa kåpan under ratten.. hade jag haft rätt brytare så hade det hela tagit kanske 20min..
Visa bilaga 333
Var en del år sedan jag bytte, men det är som du beskriver väldigt enkelt.
Har för mig att jag hade samma problem med att hitta rätt brytare, så det blev till slut orginal och det har funkat sedan dess.
/ Hälsningar Claes
 

flya6

Medlem
har även kollat på det, runt 500kr orginal med frakt.. kostar nog ännu mer på orginalhandeln i sverige.. jag kunde inte motstå erbjudandet då jag hittade en ny för 75kr : )

dom svarade idag på mailet jag skickade igår.. dom var tillmötesgående.. helst vill jag få en ny skickad till mig som passar, annars pengarna tillbaka.. mailet som jag skickade igår var igenom deras mailtjänst från deras hemsida, gick inte att bifoga bilder som visar problemet.. när dom svarade idag till min mail hade jag möjlighet att förklara, då jag bifogade bilder.. får se vad dom kommer fram till.. dom måste iallafall ändra på deras sida, att den produkten de säljer inte är kompatibel med brytaren 4A0 905 849 C ..
 

flya6

Medlem
fick svar nu.. jag får pengarna tillbaka, deras tekniker menade på att det var produktionsfel..
Jag behövde inte skicka tillbaka brytaren..

gjorde en liten chansning..
jag borrade upp hålet så det var identiskt med orginal.. testade montera, passade perfekt utan glapp.. nu är allt normalt igen..

jag tog lite plastfolie, tryckte hårt mot hålet i orginal-brytaren för att få den exakta mallen för att kunna fila upp hålet i den nya brytaren..
man måste köra med ett pyttelitet borr först för det är lätt att komma åt/borra av den
mittre "piggen" i hålet som är återfjädrande.. inga problem..
tack för support Claes
tråden löst..
 

clabbe

Moderator
Forumpersonal
fick svar nu.. jag får pengarna tillbaka, deras tekniker menade på att det var produktionsfel..
Jag behövde inte skicka tillbaka brytaren..

gjorde en liten chansning..
jag borrade upp hålet så det var identiskt med orginal.. testade montera, passade perfekt utan glapp.. nu är allt normalt igen..

jag tog lite plastfolie, tryckte hårt mot hålet i orginal-brytaren för att få den exakta mallen för att kunna fila upp hålet i den nya brytaren..
man måste köra med ett pyttelitet borr först för det är lätt att komma åt/borra av den
mittre "piggen" i hålet som är återfjädrande.. inga problem..
tack för support Claes
tråden löst..
Vad bra att det löste sig och tack för återkopplingen!
/ Hälsningar Claes
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp