Lågt oljetryck TFSI 2.0

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Krille

Ny medlem
Lågt oljetryck TFSI 2.0
Har en Audi A4 Quattro med en 2.0 TFSi motor från 2006. Gått dryga 11000 mil.
Servad varje år och då med oljebyte.Åren innan jag hade den gick den på longlife, jag har haft den 3 år och bytt olja varje år, så max 1500 mil mellan dessa byten senate åren.

Varningslampan för lågt oljetryck tändes utan "förvarning". Stannade bilen nästan direkt, tog en titt på oljestickan som visade normalt läge. Valde att köra hela vägen hem, ca 3 km i 50-60 km/h (dumt val förstår jag nu i efterhand).
Efter googlat runt och läst diverse trådar, ringt runt till 1 audiverkstad och två mindre så förstår jag att diagnotisera detta är svårt.

Dock, efter jag kom hem så lät bensinmotorn som en diesel, motortempgivaren (som mäter kylvattnet?) var strax under 90 grader. Som jag tolkar detta är att motorn kan inte vara helt kaputt eftersom den fungerade, att den lät mer var pga att det fanns ingen smörjning, så förstår jag det från de trådar jag läst på nätet och från tekniker jag pratat med- men ingen kan ju svära sig fri från att motorn inte tagit skada.
Tråkiga är att audi gbg bytt oljepumpen på en hel del TFSI och TDI motorer men det klassas inte som "känt fel".

Ska öppna motorn och se om de finns något okulärt att se, klämma, känna och dra i det som går för att få en bild av motorns skick, sedan är det att byta oljepumpen. Denna kostar dryga 11000 + arbete.
Då ska motorn kunna få oljetryck och kunna startas igen, men sedan?

Någon som kan bedömma/har erfarnhet av eventuella skador som uppstått som man inte kan ta i en okulär och kläm/känn besiktning under tiden man byter oljepumpen?
VAd tar skada först om det inte finns oljetryck? Toppen? Turbon?
Oljetrycks sensorn- när larmar den? Finns det marginal i förlorat tryck när den väl larmar?
 

El-anders

Ny medlem
Tyvärr så kan man inte säga vad som hänt utan att få upp trycket i motorn och lyssna. Hydrauliska lyftare till ventilerna som är tomma på olja kan ju skramla väldigt mycket. Jag brukar alltid fuska och bara stoppa i lyftarna utan att förfylla dem med olja och då kan man bli lite orolig över allt väsen tills de har fyllt sig. Kommer att tänka på en artikel i Teknikens Värld där de testade silikon? tillsatser till olja (typ Slick 50). 2 st halvskrotade Fiat 128 användes ( tror jag). Töm oljan, kör iväg, se hur långt man kommer? En Fiat var behandlad med tillsatsen efter alla konstens regler. Utan tillsats = 15 minuter (tror jag, kommer inte på håg exakt). Med tillsats = de fick sluta köra, för motorn vägrade dö. (Återigen.....har jag för mig. Behöver verifieras) Men sant är att den gick länge. Utan tillsats är ju intressant här. 3 km körde du..... 10 min? Lugnt och stilla. Dessutom om alla artiklar jag läst och YouTube videos om detta fel är rätt så pumpar pumpen, men tryckregulator inuti har har fastnat i öppet läge och då blir det inget tryck, men lite trycklös olja kan ju åka runt i systemet. Om alla teorier är rätt så borde din motor ha klarat sig. På 70- talet så gick vev eller ramlager först. Men nu för tiden har man annat som utsätts för högt tryck som kan haverera utan olja under tryck. Om den här motorn har direct injection ex? Funderar själv på att köpa en A6 med samma problem, fast den motorn kan larma för lågt tryck och vid nästa start ha tryck.
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Jag misstänker att TS har antingen löst det eller skaffat något annat att åka i, eftersom tråden är drygt åtta år gammal :oops:
/Hälsningar Claes
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp