Kylfläkten gick på max trots kall motor

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

MickeM

Medlem
Audi A4 2.0 TDI Quattro. En B9 år 2017. (Uttagen 2016)
Strax under 7000mil.

Imorse när jag startade bilen så brummade motorns kylfläkt igång på fullfart.
Motorn hade stått två dagar och det var ca 10 plusgrader.
Ingen diesel eller elvärmare hade gått innan, men jag har dieselvärmaren på automatik, om det nu ska påverka kylfläkten. (?)
Färden innan var 25mil sträckkört i regnigt väder.

Jag körde ca 2mil och stannade och stängde av motorn. Kylfläkten gick än och fortsatte ca 1min efter att jag stängt av motorn.
Aldrig att motorn var så varm. Inte en chans. Normal temp visades i instrumentet.

Startade och åkte sedan resterande 2milen till jobbet utan att kylfläkten gick alls.
Åkte även hem nu utan fläkt, vilket är helt normalt.

Har någon mer råkat ut för detta?

Vad händer när den regenererar partikelfiltret?
Dvs, kommer det upp något meddelande om det?
Jag tänkte om bilen gjorde något sådant.
Har bara haft den i ca 4månader.
 

MickeM

Medlem
Jaså, så det var så?
Man bör ju inte stänga av motorn under en regenerering. Nu gjorde jag precis det.
Ingen protest från bilen eller någonting.

Vad dumt.
 

MickeM

Medlem
Den har inte startat kall något mera, men nu tycker jag den går stup i ett när man stänger av bilen. Det är höstsvalt ute, och jag har verkligen inte kört hårt.
Temperaturen visar helt normal temp.
Även om jag efter några minuter slår på tändningen igen. Den blir alltså inte eftervarm.

I somras hörde jag aldrig fläkten trots att AC hade jobbat hårt.

Haft den drygt 4mån.

Min första nyare Audi, trots polarnas avrådan.
 

CarlA4

Medlem
Kör du mycket korta sträckor och i låg fart?

Det är så att i mellan åt så höjs avgastemperaturen från motor för att bränner ur partikelfiltret. Det görs när mottrycket i filtret blir förstorat. I samband med det höjs även tomgången och motor brummar lite mer. Om man stänger av bilen innan regenererings är klar kommer kylfläktarna att gå ett bra tag efter motorn stängts av. Det för att inte komponenter och annat inte ska skadas av det varma avgassystemet. Kan även lukta lite bränt. Lyckas inte bilen regenerera filtret så kommer den gula motor lampan tändas efter en tid.

Ett inte helt ovanligt fel är att trycksensorn till filtret börja knasa och bilen går i regenerering i otid.

Kör man mycket korta sträckor så är ett sätta att se till att filtret bränns ur effektiv att kör den varm, ta ut den på landsväg, lägg lådan i sport och dra den hårt några gånger genom växlarna, för att sedan "manuellt" växla så att motorn varvtalet hamnar över 2000 rpm och kör så i 15-20 minuter.

//Calle
 

CoTech1

Medlem
Bästa sättet att göra en "forcerad" regenerering är att lägga sig på landsväg och slå ur ESP/ASP och sedan lägga i 3-4:ans växel. Försöka tt ligga runt 70-80km/h på 2800-3500 rpm i ca 15 min.
Sedan kör du samma sträcka tillbaka på normal växel och normal hastighet.
Detta tillvägagångssätt gör att du bränner ur ca 95-99% av allt sot i katalysator och partikelfilter.
Kan lukta lite illa och ryka inder tiden men detta är helt normalt.

/Henrik.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp