Köpt Audi A5 Cab - problem! Hjälp!

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.
Hej,

Har nyligen köpt en Audi A5 Cab 2010, gått under 3k mil.
Från bilhandlare så har garanti.

Skulle verkligen uppskatta om jag fick lite hjälp med dessa punkter:

1. Bilen drar åt sidorna.
Främst vänster hela tiden, men ratten känns extremt känslig så vid
någon lutning så kan den börja dra åt höger också.
Kollat lufttryck och det hjälpte lite att fixa korrekt på båda sidorna.
Men fortfarande tydligt problem. Känns farligt på motorväg. Ratten känns ovanlig känslig också. Skall det vara så?

2. Taket knastrar när man kör med taket uppe (softtop), speciellt vid lägre hastigheter.
Det är vid en speciell punkt/del av taket på förarsidan som den knastrar/låter rätt högt.
Uppfattas helt klart som störande. Vad kan jag göra?

Jag kommer att ta bilen inom kort till en vän som är mekaniker. Sedan om det
är allvarligare fel enligt honom så får jag köra på garantin och lämna tillbaka bilen.

Men jag hoppas att någon kan ha lite tankar eller förslag under tiden?

Tack!! :)
 

detejagde

Ny medlem
Jag har ingen cab och ingen erfarenhet om dem men den första punkten kan jag däremot säga att det inte är som det ska vara. Jag har en -07 A5 3.0 TDI Q och den är inte alls särskilt "lätt" att styra. Ja det är en underbar servo och är lättare än andra bilar. Men den har ändå ett rätt bra motstånd. Sen har jag nyss köpt en A4 2.0 TDI S-line Q 2014 och den har en betydligt lättare servo. Men jag tycker den verkligen inte är för lätt och den drar absolut ingenting åt något håll. Så du borde kolla upp det. För något är garanterat fel.

MVH
 
Jag har ingen cab och ingen erfarenhet om dem men den första punkten kan jag däremot säga att det inte är som det ska vara. Jag har en -07 A5 3.0 TDI Q och den är inte alls särskilt "lätt" att styra. Ja det är en underbar servo och är lättare än andra bilar. Men den har ändå ett rätt bra motstånd. Sen har jag nyss köpt en A4 2.0 TDI S-line Q 2014 och den har en betydligt lättare servo. Men jag tycker den verkligen inte är för lätt och den drar absolut ingenting åt något håll. Så du borde kolla upp det. För något är garanterat fel.

MVH
Lämnat in den hos mekaniker nu och kollat lederna och allt som bör kollas.
Inga fel tydligen. Gjorde en hjulinställning och det känns en aning bättre nu.
Men tydligen är fälgarna/hjulen väldigt breda så den spårar om dålig väglag.
Vilket exakt är problemet. På fina raka vägar är det inga problem.
Men på lite sämre vägar drar den åt sidorna enligt vägen.

Antar att det inte finns så mycket att göra om man vill ha fina fälgar... :)

Får kolla taket hos Audi Service.
 

Nimo

Aktiv medlem
På vilket sätt anser du att det är "humoristiskt"?
Det är på fullt allvar, Har märkt samma saker när jag har kört en cab eller vanlig bil med breda däck, bilen spårar på grund av att däcken är så pass breda att ena sidan av däcket rullar på en högre del av vägen än den andra delen av däcket. Då vill bilen luta, styra, från den höga delen av vägen.
Märkte också ganska tydligt att karossen vrider sig när vägen är ojämn. Det är typiskt för cabrioleter som inte har ett plåttak som hindrar vridning.
Jag tycker att det är oerhört humoristiskt att du tror frågeställaren suttit overksam och väntat på din hjälp i ÅTTA år. Det känns inte så sannolikt enl mig men jag kan ha fel.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp