Köpråd - Vill bli Audiägare!

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Rodnt

Ny medlem
Hej!
Jag har kört Mercedes E-klass ett tag men tänkte pröva en Audi A6 istället. Inte för att jag är missnöjd alls med Mercedes utan snarare för att jag alltid varit nyfiken på Audi!
Första frågan - Bensin eller Diesel? Jag kör mycket korta (väldigt korta) sträckor i princip dagligen, varvat med lite längre (45-60 min) nån gång i månaden och ett par 4-5 timmars per halvår. Totalt ligger jag kring 1200 mil per år. Låter som jag borde välja bensin va? Tyvärr är utbudet sådär….
Jag kikar lite på en 2019 45 TFSI som finns på Audi i Hammarby Sjöstad. Är det någon som vet om det är en bra motor eller om den bör undvikas?
Om jag ändå skulle gå Diesel så är det 2.0 2019 eller senare som är aktuellt, samma fråga där - är det en bra motor?
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
Bensin passar nog din körning bäst skulle jag tro,, har som inte läst nå specifika problem på just motorerna på c8, däremot verkar det vara en massa elfel och buggar vad man läst men de kanske fått ordning på de nu.
Har kört en 40tdi men tyckte den kändes lite tråkig men då är jag själv van med 6cyl dieslar så det blir lite missvisande...
Oftast brukar 2.0 tdi också vara ganska skralt utrustade.

Annars är 45/50 tdi väldigt väldigt trevliga, provkör du en sådan så lär du nog inte köpa någon annan 🙂

Lycka till 🙂
 

Rodnt

Ny medlem
Tack!
Jag kom på ett rätt bra motargument ang. det här att man inte bör välja diesel om man inte kör långt.. Audi själva erbjuder privatleasing 36 mån 1000 mil/år på A6 2.0….
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp