huvudbromscylinder - plocka isär

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

flya6

Medlem
tänkte renovera huvudbromscylindern, tog väck låsringen och fick ut halva delen av kolvinsatsen, och bytte packningen på den 1a delen.. den inre kolven verkar sitta fast då det blir ett metalliskt ljud när jag trycker in och släpper, vilket få mig att tro att den sitter med någon bult.. men det finns ingen bult.. har googlat runt lite och sett att de vanligaste 2 varianterna är att det finns en bult på mitten av huvudbromscylindern som man är tvungen att lossa för att få ut den inre kolven.. sen finns det den varianten där både första och andra kolven kommer ut av sig självt, när man lossat låsringen..

Är det någon som har koll på hur man får ut den inre kolven om det överhuvud taget går ?
hittar inga audi org nr, utan det står att det är en lucas och på gaveln d15d, och på undersidan 1735




huvudcyl Lucas.jpg
huvudcyl Lucas D15D - 1735.jpg
huvudcyl Lucas D15D.jpg
Lucas.jpg
 

flya6

Medlem
beställde en ny huvudbromscylinder och monterade.. funkar bra nu !

kunde ändå inte släppa den gamla.. hittade tillslut information på nätet, det finns också de, där kolven sitter fast med en sprint, som låser den inre kolven, och så var det på min.. bara att trycka in kolven och låta den självmant ramla ur hålet.. det är fjädern som hela tiden håller den i spänn..
nu har man 2st fungerande huvudbromscylindrar.. 🔧

IMG_2094 audi.jpg
IMG_2100 audi.jpg
IMG_2099 audi.jpg
IMG_2103 audi.jpg
IMG_2101 audi.jpg
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Uppskattar att du delar med dig av lösningen på dina problem (y). Det kan hjälpa andra med samma bekymmer . Tackar :).
/Hälsningar Claes
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp