Hög CO, nyligen uppstartad NF

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

lekman

Ny medlem
Hej
Har startat upp en 100 q 2,3, motorkod NF -90. Den fick för högt CO och lågt lambdavärde vid bilprovningen. signalen från sonden ligger på 0,9V vid tomgång men pendlar vid lite mera gaspådrag. Vet inte hur det ser ut från lambdasonden när man ligger i landsvägsfart.
Tänkte börja med att kolla upp motorstyrningens tempgivare, nån som har information om data på den?
MVH
 

lekman

Ny medlem
Körde lite med multimeter inkopplat på lambdasonden och kunde konstatera att systemet verkar fungera, såpass att lambdareglering iaf fungerar, så en liten justering av tomgångsskruven och lambdareglering vid tomgång funkar också. Troligen har en tidigare ägare tyckt att han skulle ställa på med mer bränsle genom att ge sej på tomgångsskruven.
 

Hans 53

Medlem
CO-halten brukar sjunka om man har nyligen bytt olja i motorn. Ett tips ang CO-halten, för att få bilen genom bilprovningen kan man se till att ha bara 10-15 liter bränsle i tanken och fylla på med
2-3 liter etanol (t-sprit), efteråt kan man fylla upp med mer bränsle för att spä ut etanolen. Jag har gjort så här i många år bara för att vara på den säkra sidan för CO-halten och jag har aldrig haft några problem.
 

Koster

Ny medlem
Hallå där!
Då jag själv kör en 100 C3 med NF motor så måste jag börja med att säga att det finns ingen tomgångsskruv på den motorn. Den som sitter på gasspjället och fungerade på de gamla förgasarmodellerna skall vara låst och pluggad ifrån fabrik, så går den att skruva på så stäng den helt annars slås hela vakuumsystemet på motorn ur spel.

Jag har 2st fabriksmanualer för bränslesystem/motorstyrning/tempgivare till NF motorn på PDF om det skulle vara intressant?
Så kan du lära dig att göra allt som det är tänkt med rätt specifikationer!
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp