Hög bränsleförbrukning?

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Phanki

Ny medlem
Hej på er har en Audi A4 2.0 TDI Quattro med S tronic låda på 177 HK. Automatiskt växellåda, Årsmodell 2014.

Jag tycker att bilen drar lite väl mycket för att vara en 2.0a. Jag har förståelse för att en automatisk växellåda kan dra mer men så mycket? Enligt biluppgifter ska bilen dra 0.55/L det förstår jag att bilen inte gör men 0.6 hade jag tänkt mig. Jag testade två olika hastigheter på E4 då jag nollställde bränsleförbruknings mätaren mellan hastigheterna.

På 110 Km/h cruise controll rak sträcka ligger jag på 0.68/L. Snittet baseras på en och samma hållen hastighet i 20 minuter.

I 120 Km/h cruise control rak sträcka snittar bilen 0.73/L. Samma förhållningssätt här. Rak sträcka i 10 minuter. Lätta ned och uppförskörningar i 20 minuter.

Är detta normalt? Det känns lite högt som sagt. Har kontrollerat det mesta och allt är i sin ordning. Däcktryck, bromsok som ligger på osv. Kan det vara dålig balans i däcken?
 

Jomsviking78

Aktiv medlem
Tycker inte det låter så konstigt alls

Att tänka på lite är att dom där "uppgifterna" på förbrukningen är från "Dieselgate"skandalen

Du kan kolla här om din bil vart in på åtgärd

 

Phanki

Ny medlem
Tycker inte det låter så konstigt alls

Att tänka på lite är att dom där "uppgifterna" på förbrukningen är från "Dieselgate"skandalen

Du kan kolla här om din bil vart in på åtgärd

Stort tack för svaret, och det visade sig att min bil berördes av det och varit inne på åtgärd. Trodde att Audis Quattro var som Volvos, alltså elektrisk men som jag förstod det så är det alltid fyrhjulsdrift på bilen. Iallafall enligt MyAudi.

Det förklarar isåfall denna höga förbrukning. Önskar jag visste det innan jag köpte bilen.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp