Durrande ljud på växel 7. S-tronic 2017. 6300mil

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

MickeM

Medlem
Audi A4 B9 2.0tdi 2017 Quattro S-tronic automat.
Kör man på växel 7 så kommer det ett "bo'ande" ljud. Som om man kör en manuell på för hög växel. Gubbkör.

Motorn har då runt 1100-varv och måttlig belastning. Försvinner med motorbroms, OCH om jag manuellt växlar ner till 6.Jag har bara hört detta med varm motor.

Bilen vibrerar alltså inte. Det bara låter ett lågfrekvent "durrljud" som om man "gubbkör" på för hög växel.
Inte jättehögt. Skulle nog maskeras av stereon, men eftersom stereon har strejkat så här jag hört detta.

Svårt att avgöra om det följer motorvarv eller hastighet, för man måste öka hastigheten långt över tillåten eller ens lämplig fart för att få betydande motorvarskillnad. Tystnar genast om man motorbroms eller går ner på 6'an manuellt med paddeln.

Kan det vara något normal ljud, verkligen?
Jag tänker på nån avgasrecirkulation, tex...

Bilen är körd ca 6300mil och servad enl bok.

Jag har inte kört denna bil mycket, för den tillhör ett dödsbo. Ska ev ärva den.
Om jag vågar.
 
Senast ändrad:

AudiA42018

Ny medlem
Har nyligen köpt en A4 B9 2.0tdi 2018 Quattro S-tronic och har liknande fundering.
I ca 70km/h så väljer den 6:e växeln, kanske runt 1200r/min och när det blir lite motlut så tycker jag det "durrar" för mycket, klickar jag ner till 5:an med paddeln så försvinner det.
Känns inte rimlig att det ska vara så då bilen går jättetyst i övrigt.
 

MickeM

Medlem
Hej.

Jag körde den dryga 4 mil igår efter kuperad landsväg. Jag bytte växlingsmode från "efficensy" till "auto" och då gick den ner till 6'an tidigare.

Det är motorljudet helt klart, för samma ljud uppstår även på 6'an i rätt förutsättningar.

Jag börjar tro att det är en egenskap.
Lite besviken.

Men flera får gärna skriva erfarenheter.
 
Senast ändrad:

AudiA42018

Ny medlem
Jo jag är också besviken och tänker försöka reda ut detta, har ju ett års DWA-garanti på bilen så jag ska kontakta berners angående detta.

Jag lurar på om det inte kan vara något datamässigt i växellådan som ska/kan ändras så att den växlar ner tidigare?

Jag tycker inte det är någon skillnad för mig om jag har körläge auto eller efficiency.
 

MickeM

Medlem
@AudiA42018
Orelaterat till denna tråd, men till en annan Jag har om samma bil:

Om du mutar ljudet till stereon, antingen igenom att trycka på volymen, eller vrida ner till 0, återkommer det genast när du mutar av, eller dröjer det ca 10 sekunder?
 

MickeM

Medlem
Nu har den körts över 10mil och jag tycker durret är borta faktiskt.
Man kan provocera fram det, men det är inget fel, utan en egenskap. Det är jag riktigt säker på.
 

MickeM

Medlem
Jo jag är också besviken och tänker försöka reda ut detta, har ju ett års DWA-garanti på bilen så jag ska kontakta berners angående detta.

Jag lurar på om det inte kan vara något datamässigt i växellådan som ska/kan ändras så att den växlar ner tidigare?

Jag tycker inte det är någon skillnad för mig om jag har körläge auto eller efficiency.
Kom du någonstans med detta?
Vad sa verkstaden i så fall?
 

AudiA42018

Ny medlem
Har bara pratat lite snabbt med en person på berners som menar på att växellådan är adaptiv och kanske inte hunnit "lära" sig mitt sätt att köra.
Fast hur en automatlåda ska lära sig att växla ner tidigare i jämn hastighet, ca 70km/h glömde jag fråga, kanske kan man påverka inlärandet genom att växla manuellt..
Jag ska kontakta berners igen inom en snar framtid och höra vad dom säger, jag misstänker iaf att något i kraftöverföringen eller något annat sitter löst eller är obalanserat på något sätt.
Alternativt någon uppdatering av utväxlingen i växellådan.

Angående din fråga om mute eller sänka volymen helt så återkommer ljudet för mig direkt.

Mvh Marcus
 

MickeM

Medlem
Ljudet har jag fixat själv. Det var ett eftermonterat slutsteg som krånglade.
Nu kommer ljudet direkt för mig också.

Om det finns en uppdatering till växellådan som förbättrar detta får du gärna sprida den infon.

Som sagt så tycker jag det har minskat lite under dom mil jag kört den nu, så den kanske är adaptiv till viss del.
Mem eftersom den inte är min (än, i alla fall) så åker jag inte hejvillt med den.
Den står på dödsboet efter min bror.
 

MickeM

Medlem
En tråduppdatering nu efter ett par hundra mil körda är att den faktiskt har lärt sig att gå ner till 6an tidigare. Eller rättare sagt inte gå upp på 7an alls efter kuperade länsvägen här hemma. (80 väg)

Numera uppstår durrandet av för hög växel nästan aldrig.
Så den adapterar sig mer än jag trodde.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp