Cat-delete - besiktning?

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

johanjc

Ny medlem
Jag har en Audi S1 som jag har beställt en ny downpipe till. Det blir alltså en full cat-delete med mappning. Frågan är hur det här funkar med besiktning? Är det någon som gjort liknande modifieringar och provat att besikta?

Tacksam för svar :)

Johan
 

SkauneJohan

Medlem
Är det årsmodell 89+ och bensin måste du ha katt annars blir avgasvärdena icke godkända

en del 88or hade bara 3,5 i co som avgaskrav (88A) och dessa kunde man rensa katten på men den behövde forfarende finnas kvar, är din audi helt ny så kan det finnas ändrade avgaskrav men jag tvivlar på det mvh johan
 

Killawife

Aktiv medlem
Du får montera en s-k fusk katt. Alltså en tom burk som ser ut som en katalysator. Det finns ett par problem som brukar uppstå om man kör cat-delete. Det beror lite på mappningen dock men det är inte ovanligt att man får en felkod på en lambda-sensor som får ett värde utanför vad den normalt ska mäta. Ibland ger det en motorlampa, ibland inte. Man kan fixa det med en speciell förlängare. Sen kan du ju även få värden som inte är godkända på besiktningen och som inte går att få ner utan att mappa om.
Det enklaste är faktiskt att ha två olika downpipes, en med katt och en utan och sen montera katten för besiktningen, men beroende på motortyp så kan det vara olika svårt. Den har ju en 2.0 TFSI så det är ganska enkelt att byta downpipe på den om det skulle behövas. Men som jag sa innan så påverkar mappningen värdena man får enormt mycket.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp