Byta kamrem A4 2014 tdi177 quattro

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Auditdi177

Ny medlem
Hej,
Snart dax för kamremsbyte med vattenpump på min Audi A4 tdi 177 quattro 2014 då den närmar sig 21000 mil. Är det värt att betala extra och göra det på Audi-verkstad eller är delen likvärdig hos Meca/BDS? Priset hos Audi verkar vara runt 14000kr men hos meca/bds kan man göra det för ca 8000kr. Vad säger ni?
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
Byt själv säger jag 🙂
men annars funkar nog vilken icke audi verkstad som helst, är ju inte så avancerat ingrepp.
 

CarlA4

Medlem
Hej!
Kolla vad dom sätter dit för grejer om det inte är hos Audi verkstad. Vet åtminstone en 2,0 tdi där vattenpumpen skar i axeln och orsakade kamremshaveri. Det var ett billiga Kina märk som var monterat på den. Satsa på ett känt märke typ SKF, Continental eller Febie Bilstein. Sedan så finns det bra och dåliga verkstäder.

Ska man byta själv måste man ha verktyg för att justera dreven och låsverktyg till kammen, vevaxeln och dieselpumpen. Har man inte gjort mer än bytt däck på bilen innan så ska man inte börja skruva själv med att byta kammaren på en TDI.

 

Auditdi177

Ny medlem
Tack för era kloka råd. Har ej kunskapen att byta själv men intressant video att se hur det går till! Ska se till att kolla märke på utbytesdelarna vilken verkstad det än blir :)
 

Wolfgang B.

Ny medlem
Erfarenhet är enorm viktig här .
Kan ni rekommendera en kompetent verkstad i omraden Ålingsås/Vårgårda/Herrljunga/Vara eller Borås ?
Privat skulle jag också akceptera när det finns kompetens och erfarenhet .

Förresten,bara för att det finns en stor Audi Glaspalast betyder det inte att de alltid jobber korrekt .
I alla fall får man betalar dem.

so long
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp