Bredd på däck till en Quattro. 2006 a6 c6sedan.

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Legenda

Ny medlem
Hej men vetskap om att liknande fråga dykt upp tidigare. Men jag blir inte riktigt klokare på det jag skrivit.
Har fått in däc kmed fäg med dimensioner 245/35/20 och 255/35/20. 7mm både fram o bak kvar på däck.
Det är cirka 1 procent skillnad i omkrets/diameter när jag räknar. Förstår inte hur bredd har så stor inverkan när man oftast vill att omkrets ska va lika för att inte drivaxlar ska gå för hårt.
Men går det köra denna set up då jag tänker att dom skrivit att upp till 5% och detta är 1 procent.
Eller måste jag köpa nya däck. I så fall övervägande är att sälja dom vidare.
 

Killawife

Aktiv medlem
Det går bra att köra med däck med olika bredd och höjd så länge skillnaden i höjd på däcket inte överstiger gränsvärdet. Folk som kör audi är ofta super-nitiska med detta men det är inte så petigt så länge det bara skiljer så lite som dina. Jag körde dock med däck där det skilde ca 7% på en s4 och det var inte så bra. Det gick ju att köra med det och så men det hördes att bilen inte gillade det så jag fick byta.
 

Legenda

Ny medlem
Det går bra att köra med däck med olika bredd och höjd så länge skillnaden i höjd på däcket inte överstiger gränsvärdet. Folk som kör audi är ofta super-nitiska med detta men det är inte så petigt så länge det bara skiljer så lite som dina. Jag körde dock med däck där det skilde ca 7% på en s4 och det var inte så bra. Det gick ju att köra med det och så men det hördes att bilen inte gillade det så jag fick byta.
Joo hörde något sådant om S4 den ska klara mer då den har haldex? Jag ee så nojjig att nått ska ske med diffen för en skillnad på 1 procent. Men sen så är jag inte så nojjig åt andra sidan för körde med nya 235/35/19 däck till vinter där bakdäck va 8mm(helt nya) och fram va 4-5 mm knappt. Och detta har funkat 4 månader nu under vintern. Jag kör heller inga större resor, kör mest i stan, under 1000mil per år.
 

Killawife

Aktiv medlem
En släkting till mig körde sönder ett däck i ett potthål och fick köra akut till en däckverkstad där man lurade på denna fyra nya däck för 15000, för man påstod att det inte bara gick att byta ett däck eller ens två för rullomkretsen skulle skilja. Sånt uppenbart lurendrejeri. Och min släkting lyssnade givetvis inte på mig utan istället på "experten".
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp