Bränsle förbrukning på era 2.0 TDI ?

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

bittidude

Medlem
Tycker att min allroad har blivit väldigt törstig på sistone. 7,8l/100km är lite väl högt för att vara en diesel, före dieselgate och den nya diesel sörjan man får när man takar så drog bilen betydligt mindre.

Vad snittar ni blandad körning ? Min ligger på 7,8 med motortemp på ca 80 grader
 

MickeM

Medlem
0.52. Omodifierad 190hk A4 Avant Quattro 7vxl S-tronic 2017

0.48 i somras.

Dock 95% efter 80km/h landsväg + mycket måttlig moms.
"Gubbe" efter vägen.

Uppskattar till ca 13liter AD blue på ca 1000mil.
Ej exakt, men ungefär.


Edit:
0.56 själv uppmätt på vintern.
0.51 själv uppmätt på sommaren.
Färddatorn glädjemäter lite.
 
Senast ändrad:

CarlA4

Medlem
Är det vid kyligt väder den bara når 80°C? Min B8 klarade hålla 90°C till åtminstone utetemperatur -5°C utan problem. Klassiska fel är att termostaten öppnar förtidigt och kyler motorn för mycket. Resultat blir en högre förbrukning.
 

bittidude

Medlem
Har testat och läst av "live" värderna på kylvätske tempen under några dagar, kört både aggressivt och normalt men tempen går aldrig över 74 grader, vid lugn körning så ligger den och pendlar mellan 68-72 grader

Blir och byta termostaten och hoppas det blir bättre
 

Robban_F

Aktiv medlem
Har testat och läst av "live" värderna på kylvätske tempen under några dagar, kört både aggressivt och normalt men tempen går aldrig över 74 grader, vid lugn körning så ligger den och pendlar mellan 68-72 grader

Blir och byta termostaten och hoppas det blir bättre
Varför felsöker du inte innan du bara byter och chansar?

Ta ur termostaten, ta en bra termometer, fyll en kastrull med vatten, lägg i termostaten och sätt på spisen. Mät temperaturen med termometern.
Observera temperaturen när termostaten öppnar. Om det sker vid runt 90 grader har du inget för att köpa en ny termostat. Den kommer uppföra sig likadant.
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
En termostat kostar från ca 100kr och uppåt så jag hade då inte ens idats felsöka om man ändå ska tappa ur system för att bara kolla.🙂
 

Robban_F

Aktiv medlem
En termostat kostar från ca 100kr och uppåt så jag hade då inte ens idats felsöka om man ändå ska tappa ur system för att bara kolla.🙂
Inte behöver du tappa ur systemet för att ta loss termostaten!
Min poäng med felsökning är att du i det långa loppet lär dig att inte köpa nytt för att testa utan du köper nytt för att du VET att den detaljen är trasig!
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
Inte behöver du tappa ur systemet för att ta loss termostaten!
Min poäng med felsökning är att du i det långa loppet lär dig att inte köpa nytt för att testa utan du köper nytt för att du VET att den detaljen är trasig!

berätta gärna hur man byter termostat utan att grisa ut typ nästan all glykol
 

nn.j

Medlem
Inte behöver du tappa ur systemet för att ta loss termostaten!
Min poäng med felsökning är att du i det långa loppet lär dig att inte köpa nytt för att testa utan du köper nytt för att du VET att den detaljen är trasig!
Komigen vem felsöker en sådan billig reservdel som en termostat? Lika bra att köpa ny. Hur felsöker du en termostat? På spisen i en kastrull som du lagat mat i? 🤣
 

Tony R

Ny medlem
Då får jag nog ta och kika på termostatet för den når aldrig 90 grader oavsett väder och ute temp
Den normala motor temperaturen i min bil (A6 40 tdi quattro) pendlar mellan 86-88 grader, 90-92 grader kan mätaren visa vid lite snabbare körning eller med släp- husvagn bakom bilen. Så har bilen varit sedan den var ny...så rusa inte iväg och spendera en massa pengar på en ny termostat. Det är högst troligt att det inte blir någon skillnad mot den du har idag.
 

Tony R

Ny medlem
Tycker att min allroad har blivit väldigt törstig på sistone. 7,8l/100km är lite väl högt för att vara en diesel, före dieselgate och den nya diesel sörjan man får när man takar så drog bilen betydligt mindre.

Vad snittar ni blandad körning ? Min ligger på 7,8 med motortemp på ca 80 grader
Det är många saker som påverkar bränsleförbrukningen...bl a om man har bytt däckfabrikat. Men helt klart så ökar min förbrukning i takt med att man ökar inblandningen av biodrivmedlen.
 

nn.j

Medlem
Den normala motor temperaturen i min bil (A6 40 tdi quattro) pendlar mellan 86-88 grader, 90-92 grader kan mätaren visa vid lite snabbare körning eller med släp- husvagn bakom bilen. Så har bilen varit sedan den var ny...så rusa inte iväg och spendera en massa pengar på en ny termostat. Det är högst troligt att det inte blir någon skillnad mot den du har idag.
Håller med dig men vad menar du med massa pengar? Kollade nyss på autodoc 68kr till 160 kostar en ny termostat till en Audi A4 2.0TDI . Men visst lämnar man på Audi verkstad så förstår jag vad du menar.
 
Senast ändrad:

Robban_F

Aktiv medlem
Komigen vem felsöker en sådan billig reservdel som en termostat? Lika bra att köpa ny. Hur felsöker du en termostat? På spisen i en kastrull som du lagat mat i? 🤣
Nästan precis! Inte i samma kastrull som det finns mat i dock.
Poängen är att du felsöker innan du hej vilt köper nytt.
 
Senast ändrad:

Robban_F

Aktiv medlem
berätta gärna hur man byter termostat utan att grisa ut typ nästan all glykol
På de bilar jag felsökte termostaten på satt samtliga högst upp på motorblocket. Det är möjligt att andra modeller har den placerad längre ner och då kan det ju bli kladdigt.
 
Senast ändrad:

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
På de bilar jag felsökte termostaten på satt samtliga högst upp på motorblocket. Det är möjligt att andra modeller har den placerad längre ner och då kan det ju bli kladdigt.
har då aldrig sett en bil där termostaten sitter högst upp ??
Inte behöver du tappa ur systemet för att ta loss termostaten!
Min poäng med felsökning är att du i det långa loppet lär dig att inte köpa nytt för att testa utan du köper nytt för att du VET att den detaljen är trasig!
Eftersom motorblocket är placerat under både topplock expansionskärl samt minst halva radiatorn så kommer ju glykolen rinna ut...
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp