Audi A6 C5 1.8T Q- MÅNGA fel! Ex; Fel kamaxellägesställare/VVT monterad?

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Sebastian900

Ny medlem
Tja! Ny här..
Detta gäller en Audi A6 Avant C5 4b Quattro 1.8T med motorkod AWT från 2003....

Bland tonvis med fel så undrar jag i nuläget om tidigare ägare monterat/fått fel monterad vvt/kamaxellägesgivare/ställare? En solenoid har ingen plats att monteras på thumbnail_DSC_4749.jpgthumbnail_DSC_4744.jpgthumbnail_DSC_4743.jpgthumbnail_DSC_4741.jpgutan satt mot torpedväggen med ett buntband..
Uppenbart att den gått av en gång i tiden.. Kedjan är utav märket SWAG och ser fin ut i övrigt.. (se bilder, det kommer lite olja från svetsen på ventilkåpan men det som syns på bild är "FormAgasket3" som jag strök dit men verkar inte ha hunnit härda eller har min burk passerat bäst-före datumet helt enkelt.:rolleyes:

Felkod p0012 har funnits med under 1000 mil.. har använt bilen som bruksbil men den börjar rasa ihop mer och mer vill bruka den vintern ut om möjligt.. Först nu den börjar "klucka" vid vissa varvtal och misstänker då kedjan mellan kammarna.. den verkar mer slö än tidigare och drar runt 1.2 nu vintertid. ( norr )

Olja/filter m.m byttes vid köp, använde mig utav oljan Liqui-moly 5w40 HC7 som är godkänd för bl.a ACEA A3/B4, API SN samt VW 502 00/505 00.. Vilken olja rekommenderas? Funkar exempelvis delsyntet 10w40 i dessa äldre motorer?

Har någon ett OE nummer på denna spännare till kedjan? Eller vad den kallas..
Undrar även om någon sitter på vevhusventilationens diverse OE nummer på oljefällan samt slang etc..
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp