Audi A6 3.2 quattro 2005 : Laddning av startbatteri ?

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

dagevertsson

Ny medlem
Jag har senaste året bara bara kört bilen mestadels korta sträckor och inte varje dag, så det verkar som att batteriet skulle behöva lite underhållsladdning eftersom bilen ibland är väldigt svår att få igång.

På denna modellen sitter batteriet i golvet i bagageluckan jämte det icke existerande reservhjulet (blev ersatt med spray).

Här är mina frågor:

1) Vilka krav ska jag ställa på en batteriladdare ?
(har läst att den inte ska ge för hög spänning eller för hög ström för det kan skada batteriet)

2) Behöver man ta bort pluspolen till bilen under laddning för att inte skada bilen elektronik ?
(förr i tiden var det absolut nono att ladda batteriet medan det var inkopplat till bilen pga möjligt rippel på spänningen från laddaren)

3) Kuriosa: Varför är bilen lättstartad när Battery Level visar 10% (som idag) men extremt svårstartad när Battery Level visar 90% (som igår)

Tacksam för all input som jag kan få !

-- Dag
 

dagevertsson

Ny medlem
Läser nu i "instruktionsboken":
FÖR ATT UNDVIKA ATT ELSYSTEMET SKADAS MÅSTE BATTERIET KOPPLAS FRÅN ELSYSTEMET VID LADDNING MED EN BATTERILADDARE SOM HAR EN UTGÅENDE SPÄNNING PÅ MER ÄN 14.8V

så den batteriladdare jag nämde ovan klarar sej precis då eftersom den ger max 14.7V vid laddning, men i läge RECOND ger den tydligen 15.8V så då måste man alltså koppla bort bilen, vilket väl ger diverse konsekvenser ??
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Den typ av laddare som du länkar till, s.k smarta laddare är lugnt att använda med batteriet inkopplat.
Nackdelen med dom kan vara att den inte orkar "kicka" igång ett väldigt urladdat batteri.
Men som underhållsladdare fungerar det utmärkt.
/Hälsningar Claes
 

dagevertsson

Ny medlem
Stort tack för ditt stöd Claes, men jag råkade hitta ett problem med MXS 5.0 vilket är att den obligatoriska fasen Desulphation använder 15.8 V vilket direkt strider mot anvisningarna från Audi om elektroniken i min bil som absolut inte får vara över 14.8 V, men så fick jag hjälp av CTEK att hitta MXS 7.0 som aldrig ger mer än 14.7 V (frånsett Recond) så den har jag nu beställt.

 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Är aldrig något som jag har reflekterat över eller haft problem med. Har kört "smarta" laddare av olika fabrikat i många år och aldrig haft något problem, tack och lov.
Kan vara något att tänka på (y).
Tack för återkopplingen.
/Hälsningar Claes
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp