Audi A6 2019 c8 - Många problem

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.
H

Hee

Gäst
Nu har vi optimerat Audin utan box. Visst blev den lite piggare men det var som sagt inte huvudsyftet, men äntligen fungerar bilen så som man kan förvänta sig av en såpass dyr bil.
Den hittar växlarna lättare, den växlar inte ner så fort man nuddar gasen, den blir inte hängande vid utfarter på samma sätt som innan, även passagerarna tycker att den är behagligare att åka med i.
Har bara kört den ett par dagar sedan optimeringen och ska nu åka till Audi och be dom provköra bilen så dom får känna på skillnaden.
/P
Precis vad jag ville höra !
Väntar in BSR versionen som jag hoppas blir går att lägga in själv via ODB.

Måste ju vara att Audi gjort original mjukvaran så slö för att komma under något utsläppskrav eller likande. De KAN ju inte på alvar tro att någon upplever det komfortabelt att en bil reagerar med 3 sekunder fördröjning :)
 
H

Hee

Gäst
Aj då, det låter som att många haft rejält med problem. Jag har varit nära att beställa en 45 TFSI Q men börjar såklart tveka nu. Visst kände jag fördröjningen i motor/låda när jag provkörde men trodde att jag bara var bortskämd som huvudsakligen kör på el idag = omedelbar respons.

Vilka utrustningstips har ni annars? Är Matrix HD värt den rejäla pengen? Kan nån betygsätta de eluppvärmda torkarbladen? Klarar man sig med Audi Sound System eller måste man upp på B&O?
Har vanlig matrix trycker det funkar riktigt bra, då får man även de snygga bakljusen.

Virtual cockpit, 360 kamera, Drag, DiselVärmare ser jag också som bra val.
Jag har även "svart paketet" och 20" hjul, men det är ju mer en smaksak om man gillar.

Sen har jag även något invändigt belysningspaket som gör att man kan ställa färgerna på belysningen, kommer inte ihåg om det var standard...men kul.

Glöm inte kryssa i justerbara nackkuddar, det är inte längre standard.
 
P

Peter-hnr

Gäst
Ja dom blir säkert griniga, men dom slipper få tillbaka bilen :)
Sen är låd problemet tydligast på DSG-lådan med 8 växlar, har man andra kombinationer med lite svagare motor kanske man har S-tronic eller liknande då fungerar det mycket bättre.
Ang att välja optimerare, det skiljer säkert lite mellan företagen, beroende på vilken map dom väljer att använda, men jag valde Dieselkraft.se och den mappen gav mig en ny bil.
Som sagt tror inte detta kan göras i någon påhängslåda i nuläget, även om vissa säger att deras box funkade fint på 2018 modellerna så gå inte på det.
Nu när euforin lagt sig lite så är den objektiva bedömningen att bilen blev långt mycket bättre men har kvar en del av trögheten i lådan, men det kanske kommer någon ännu bättre version längre fram.
 
S

Slowfox

Gäst
Mina erfarenheter

Har en 45tdi Proline sport. HD-matrix, luftfjädring, virtual cockpit, Bang&Olufsen, värmare, lite annat småplock. Kört ca 500 mil hittills.

Jag har kört Audi i många år, men den här tar priset i problemligan. Har ägt den i 3 månader nu, 1,5 månad på verkstad än så länge.

Största problemet (pinsamt för Audi också med tanke på ”land of quattro” och reklam i snö):
Bilen tål inte kyla. Dörrlås fryser, parkeringsbroms fryser, sensorer ballar ur.

Övriga problem:
En värmare till Adblue-systemet pajade efter ca 2 veckor. Reservdel var restnoterad och första besked var 3 månaders väntetid. Efter att ha levt rövare med återförsäljaren fick de fram en på 1,5 vecka.
Fel på motorstart-systemet, åtgärdades med att start-knappen byttes.
Fel på luftfjädring, larmar den för just nu.
Fel på Audi adaptive light, larmar den för just nu.
Audi pre-sense, vägmärkesidentifiering, helljusassistent samt avståndsvarnare larmar till och från vid varje längre körning.
Om någon av ovanstående fel inträffar så slutar omedelbart den adaptiva farthållaren att fungera. Nyss hemkommen från en fjäölsemester, dvs ca 130 mil utan farthållare pga ovanstående larm. Som tidigare inlägg säger så slukar den sjuka mängder spolarvätska. Åtminstone på min bil gör det ingen nytta, sensorerna funkar inte ändå.
Insynsskyddet pajade efter ca en vecka (ej pga oaktsamhet, ngn plastbit som skall dra det upp och ner som pajade).

Jämför jag med min kollegas V90 CC så klarar Volvon att hålla assistanssystemen igång i de allra flesta lägen där Audin kastar in handduken. Jämför man lane assist i Audin med pilot assist i Volvo så är Audin ett skämt. Audin studsar som en pingisboll mellan markeringarna innan den skriker om att styrningen skall tas över där Volvon ligger klippstabilt mitt i filen.

Detta är helt klart den sämsta Audin jag haft. Nypris på 610 tkr, men så långt ifrån premium man kan komma. Jag ångrar bittert mitt val pch kan inte fekommendera någon att köpa den, den är helt enkelt inte värd pengarna som Audi vill ha för den och inte heller förmånsvärdet på 8600 kr / månad. Skall man ligga i denna pengaligan så måste man banne mig leverera bättre.
Vilken öken, så tråkigt för dig.
Jag har just hämtat min 50 tdi, och jag upplever inget av dina problem, så jag tänker att det kanske går uppdatera mjukvara, min lång assist fungerar nämligen perfekt.
 
A

Alexa

Gäst
Vilken öken, så tråkigt för dig.
Jag har just hämtat min 50 tdi, och jag upplever inget av dina problem, så jag tänker att det kanske går uppdatera mjukvara, min lång assist fungerar nämligen perfekt.
Har du 2020-modellen? Annan fråga: någon som fått trådlös Carplay att funka?
 
Å

Åke Frölander

Gäst
Aj då, det låter som att många haft rejält med problem. Jag har varit nära att beställa en 45 TFSI Q men börjar såklart tveka nu. Visst kände jag fördröjningen i motor/låda när jag provkörde men trodde att jag bara var bortskämd som huvudsakligen kör på el idag = omedelbar respons.

Vilka utrustningstips har ni annars? Är Matrix HD värt den rejäla pengen? Kan nån betygsätta de eluppvärmda torkarbladen? Klarar man sig med Audi Sound System eller måste man upp på B&O?
Jag tror att bilarna med S-Tronic, där 45 TFSI ingår, har en helt annan drivlina än bilarna med Tiptronic.
Som ett led i Audis förändringsarbete med de nya modellnamnen verkar ju numera all detaljerad teknisk information vara hemlig för bilköparna.
Det verkar ju vara så att bilarna med Tiptronic har "riktig" Torsen quattro medan bilarna med S-Tronic numera har nån Haldex-liknande smörja vilket torde förändra körkänslan på 45 TFSI åt det negativa hållet.
Haldex (numera Borg Warners) fyrhjulsdrift som bland annat finns i nya BMW M135i xDrive har otrevlig torque steer, vilket enligt mig inte hör hemma i en bil som går att speca. till närmare 700.000kr.

Har tidigare haft 218 hästars A6 Allroad som optimerades hos Stertman Motorsport i Nynäshamn.
Saknar den bilen (och luftfjädringen) oerhört men efter att ha läst den här tråden är jag inte direkt sugen på att ersätta den med Tiptronic låda.

Är det någon som har koll på skillnaderna i drivlinorna och fyrhjulsdriften mellan 4-cyl och 6-cyl?
 
C

CEK

Gäst
Hej. Är det fler Audi ägare som har problem med sina nya Audi?. Kan inte använda adaptiva farthållare vid låga hastigheter flera felmeddelande kontakta verkstad.. ( felsökt styrbox beställt dem vet inte när den kommer den är restad) sen har jag fått fel på parkeringbromsen kontakta verkstaden(försvann efter omstart) 2 gånger har man inte kunnat öppna förardörren .Måste öppna bakdörren och öppna inifrån.
Oj, vilken röra, har just fått min a6 50 tdi, har inga av dina problem, så det gäller ju inte alla bilar, hoppas du får hjälp snarast, för det är en jätte trevlig bil.
 

Nimo

Aktiv medlem
Är det någon som har problem med att skyltavläsningen och div annat stänger ner pga dåliga siktförhållanden? Jag råkar ut för detta av och till. Detta trots helt ren bil och fint väder.
 
T

T Johansson

Gäst
Audi a6 avant 50 tdi 2019 som jag fick leverad i december har stått på Audiverkstaden i 15 dagar pga alla fellarmen på ADB blue, p-broms larmen hänvisar att man ska kontakta verkstad. Dörrar som inte går att öppna mm mm. Urdåligt att släppa ut en helt ny bilmodell med div brister på en sk premiumbil. Är det fler med dessa problem ?
Dörrarna går lite si och så att öppna ibland får man rycka ett par ggr i handtagen. det kommer upp varning "tekniskt fel kontakta verkstaden" bilen tappar all kraft stänger av motorn efter omstart så fungerar det igen, tycker det är urdåligt på en premium bil och när man ringer verkstaden verkar de nästan ointresserade . det blir väldigt dålig reklam för en bil i 700000:- klassen . AUDI måste ta hand om sina kunder och lösa problemen . Ni har väl förlängd garanti på er nya A6 annars kan det bli riktigt dyrt.
 
H

Håkan K

Gäst
A6 45 TDI avant uttagen slutet på november 2018, c:a 4 500 mil.
Alla de funktioner som har någon form av avläsning med sensorer varnar varje morgon när det är kallt och fruset, även någon gång med riktigt blöt dimma. Antar att sensorerna blir täckta med is eller fukt. Försvinner efter en stund. Fjärrstyrningen av värmaren via app strular till och från, förra veckan var det väldigt krångligt, problem med systemet hävdade Audi. Har varit en del problem med olika saker men de flesta är åtgärdade. Värst tycker jag ändå fördröjningen i drivlinan är och den finns ingen lösning på. Som någon skrev, den är nästan farligt långsam i reaktionen när man ska iväg någonstans, t.ex. i en korsning eller rondell. Brukar köra på sportläget i stan MEN det blir ju så jäkla ryckig körning och växeln ligger kvar länge och väl innan den växlar upp, oskönt. Har fått rådet att stänga av frirullningen och provar det just nu. Jag tror jag har tiptronic i min, vet inte om fördröjningen är värre på dem än den andra lådan
(s tronic ?)
 
L

Leif Thomas

Gäst
Hej. Är det fler Audi ägare som har problem med sina nya Audi?. Kan inte använda adaptiva farthållare vid låga hastigheter flera felmeddelande kontakta verkstad.. ( felsökt styrbox beställt dem vet inte när den kommer den är restad) sen har jag fått fel på parkeringbromsen kontakta verkstaden(försvann efter omstart) 2 gånger har man inte kunnat öppna förardörren .Måste öppna bakdörren och öppna inifrån.
Jag har fortfarande efter 10 månader med min A6 avant 50 tdi. Dörrar ADB blue div felmeddelanden nu senast larmar den på systemfel och bilen går nästan inte att köra orken borta i motorn .en sk premiumbil med så mycket fel och bilen har stått flera veckor på verkstaden och ingen bryr sig fast bilen kostat mer än 700 tsk och rullat 1000mil. Blåst på konfekten kan tyckas
 
L

Leif Thomas

Gäst
Hej. Är det fler Audi ägare som har problem med sina nya Audi?. Kan inte använda adaptiva farthållare vid låga hastigheter flera felmeddelande kontakta verkstad.. ( felsökt styrbox beställt dem vet inte när den kommer den är restad) sen har jag fått fel på parkeringbromsen kontakta verkstaden(försvann efter omstart) 2 gånger har man inte kunnat öppna förardörren .Måste öppna bakdörren och öppna inifrån.
Problemen och felen på min nya a6 verkar inte ta slut . Dörrar som inte går att öppna larm på än det ena än det andra verkstadsbesök massor av gånger det har hänt att när jag hämtat bilen efter åtgärder så är felen kvar och nu kommer varning ”systemfel kontakta verkstaden ” och motorn tappar hel kraft . Väntar nu på vad AUDI ska komma med svar på mina frågor . Bilen rullat 1000mil flera veckor på verkstaden . Säger som fd Scania Chefen Leif Östling sa ” va fan får man för pengarna”
 
F

Fimpen

Gäst
Nu när euforin lagt sig lite så är den objektiva bedömningen att bilen blev långt mycket bättre men har kvar en del av trögheten i lådan, men det kanske kommer någon ännu bättre version längre fram.
Det finns ingen DSG växellåda med 8 växlar, den 8 växlade är enZF låda med moment omvandlar, audis s-tronic är 6 eller 7 växlade, i övrigt ger en motor optimering underbara resultat, inte minst på bränsleförbrukningen, så det kan verkligen rekomenderad.
Fimpen
 
H

Håkan K

Gäst
Nu har BSR släppt sitt program till A6 45 TDI, 360 hk och 704 nm...... nån som beställt ?
 
H

Hee

Gäst
Nu har BSR släppt sitt program till A6 45 TDI, 360 hk och 704 nm...... nån som beställt ?
Jag har försökt boka tid hos vår lokala BSR partner men inte fått någon tid ännu.

Hämtade för övrigt ut bilen från Service idag, de meddelade då att Audi insett att det faktiskt ÄR ett problem med att bilen är så seg och att en mjukvaruuppdatering är på gäng.
Vet inte när exakt men jag skulle bli kallad eftersom jag har det anmält som ett garantiärende.

Men om jag är nöjd med BSR så hoppar jag nog Audis uppdatering så länge som möjligt.
 

Nimo

Aktiv medlem
Jag har försökt boka tid hos vår lokala BSR partner men inte fått någon tid ännu.

Hämtade för övrigt ut bilen från Service idag, de meddelade då att Audi insett att det faktiskt ÄR ett problem med att bilen är så seg och att en mjukvaruuppdatering är på gäng.
Vet inte när exakt men jag skulle bli kallad eftersom jag har det anmält som ett garantiärende.

Men om jag är nöjd med BSR så hoppar jag nog Audis uppdatering så länge som möjligt.
Återkom gärna med feedback när det är gjort. Jag är tämligen nära att slå till jag med. Det finns ju en viss risk att original uppdateringen skriver över Bsr programmet. Det är ju lite trist när inte PPC erbjuds ännu. Det vore trevligt med bättre samspel mellan motor och vxllåda.

Jag tänker om det inte blir bättre samspel i kraftöverföringen så kommer bilen bli brutal när den väl vaknar till liv med den nya effekten..Från djup slummer till monster på två sekunder.
 

Lollipop

Ny medlem
Jag optimerade min a6 45 idag men än så länge kan jag inte påstå jag märker nån skillnad samma delay när man står stilla och ska köra.
Jag har haft diverse problem med min bla adblue, skärmarna slutat funka, sensorerna.
 

Nimo

Aktiv medlem
Jag optimerade min a6 45 idag men än så länge kan jag inte påstå jag märker nån skillnad samma delay när man står stilla och ska köra.
Jag har haft diverse problem med min bla adblue, skärmarna slutat funka, sensorerna.
Hur upplevde du prestandan och hur växlade lådan, på samma mjuka vis som före? Jag körde med Bsr i min Allroad 218 i nästan 3 år. De första versionerna av programmet växlade väldigt bryskt vid belastning. Detta rättades till senare. Den gick oerhört bra och snålt med den optimeringen.
 
H

Håkan K

Gäst
Jag optimerade min a6 45 idag men än så länge kan jag inte påstå jag märker nån skillnad samma delay när man står stilla och ska köra.
Jag har haft diverse problem med min bla adblue, skärmarna slutat funka, sensorerna.
Är det BSR du uppdaterat med ?
 
H

Håkan K

Gäst
Jag har försökt boka tid hos vår lokala BSR partner men inte fått någon tid ännu.

Hämtade för övrigt ut bilen från Service idag, de meddelade då att Audi insett att det faktiskt ÄR ett problem med att bilen är så seg och att en mjukvaruuppdatering är på gäng.
Vet inte när exakt men jag skulle bli kallad eftersom jag har det anmält som ett garantiärende.

Men om jag är nöjd med BSR så hoppar jag nog Audis uppdatering så länge som möjligt.
Kollade med min verkstad nu och det stämmer, uppdatering på gång men däremot visste de inte när.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp