Audi a6 2,0 tdi quattro 2018 c7,5 växellåda

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Sti

Ny medlem
Hej.
Jag är nybliven ägare av en Audi a6 2,0 tdi quattro med s-line paket. Bilen har rullat 3800 mil och har haft en tidigare ägare.
Jag var jättenöjd med bilen innan ag började märka att växellådan hugger och går jätte ojämnt. Speciellt vid växling från 1 till 2 samt vid start från stillastående. När man släpper bromsen och lägger foten på gaspedalen bilen hoppar nästan framåt som att an släpper kopplingen snabbt på en manuell bil. Känslan är som att motorfäste har släppt. Ibland när man står på trafikljuset och väntar på grönt växellåda huger till av sig själv, det blir som ett ryck. Har varit på audi och de sa efter en 500 m kort provkörning att allting lirar som det ska. Eftersom jag gillar att köra samt är enligt mina mått bilintresserad har jag svårt att njuta av bilen när det är som det är.
Jag läste på nätet att det kan vara mekatronic som spökar eller liknande.
Bilen har garanti i 1år men det har jag inte något nytta av eftersom audi säger att det ska vara så.
Vilka är era erfarenheter, samt har ni några tips.

Är tacksam på förhand.
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
Den ska absolut inte rycka eller hugga,, åk tillbaks där du köpte den och be någon annan köra med bilen och helst längre än 500m.
 
  • Like
Reactions: Sti

Swizz

Aktiv medlem
Åk till närmaste Audi verkstad och be de göra en adaptionskörning av växellådan, det brukar avverka sådana fel 9/10 fall.
 
  • Like
Reactions: Sti

Sti

Ny medlem
Åk till närmaste Audi verkstad och be de göra en adaptionskörning av växellådan, det brukar avverka sådana fel 9/10 fall.
Ok. Ska testa och fråga de. Var där senast idag. De sade att jag ska ändra på körprofil från individual till auto eller comfort. ska testa. han som provkörde tyckte att det inte var perfekt men sedan körde vi en ny a6 2021 med 1700 mil på metaren och det kändes nästa likadant.
Summa summarum skit växellåda. Just därför kör BMW med ZF och inte något dsg skit.
 

MickeM

Medlem
Jag var inte imponerad först heller.
Tyckte också den ryckte i starten först
Men efter några tiotals mil började den lira som man vill för att bli bättre och bättre. Antagligen adapterar den sig. Man lär nog sig bilen också, så både förare och bil lär sig tillsammans.
 
  • Like
Reactions: Sti



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp