Audi A5 - ingen vinterbil.

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Paulista

Medlem
Köpte en Audi A5 tsfi 45 2018 nu i höstas och när minusgraderna kom började problemen direkt. När man öppnat dörren så åker ju rutan ner en cm, men vill inte gå upp igen så man kan ej stänga dörren. Sen brukar bränslenivån frysa så att den visar att tanken är tom vilket gör att jag inte kan starta motorvärmaren för att töa de frusna rutorna. Hopplöst irriterande.
Någon annan som haft dessa problem med sin A5?
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
kolla felkoder, det ska då fungera.
Min kollega har en a5a och hans fungerar då i norrbottnisk vinter ☃
 

Paulista

Medlem
Ja jag bor i Skåne och som tur är har vi haft plusgrader nästan hela vintern. Strular direkt under nollan. Ska in med den på ett oljebyte nu så ska fråga servicepersonalen om detta fenomen.
 

Klason

Medlem
De ramlösa rutorna är sannerligen ingen optimal vinterlösning men visste om det när jag köpte min fjärde och nuvarande A5:a. Men detta är den första där en av rutorna krånglat ordentligt. Det krävdes två garantiåtgärder hos ÅF för att för att få ordning på rutan på framdörren på förarsidan. Överlag gäller det att hela tiden hålla undan snö och is från rutan, speciellt i nederkant. Och helst värmaren igång ett tag innan man öppnar dörrarna. Har både elektriskt värmeelement via grenkontakt och dieselvärmare. Brukar köra el när det funkar praktiskt när temperaturen går från plus till minus. Är en del pyssel med detta men värt det eftersom jag verkligen gillar bilen.
 

Paulista

Medlem
Blir inte mycket kvar av batteriet om man ska köra motorvärmare 30 min före varje tur. Jäkligt trist men som sagt tur vi haft en mild vinter, annars hade nog bilen varit såld sen länge.
 

Klason

Medlem
Trots två åtgärder hos ÅF krånglade rutan på förarsidan för en vecka sedan när det var sex minusgrader på morgonen. Jag körde igång dieselvärmaren och efter tio minuter öppnade jag dörren. Rutan var då riktigt "seg" och gick ner bara några millimeter. När jag stängde dörren gick rutan på utsidan ramen. Tre försök gav samma resultat. Efter att ha kört värmaren ett tag till blev det såpass varmt att rutan vid nästa försök hamnade i rätt läge. När det är plusgrader ute är det inget problem. Eftersom senaste åtgärden skedde inom ramen för garantin får det bli ett nytt besök hos ÅF. Även om konstruktionen har uppenbara brister i minusgrader måste det fungera bättre än så här.
 

Paulista

Medlem
Trots två åtgärder hos ÅF krånglade rutan på förarsidan för en vecka sedan när det var sex minusgrader på morgonen. Jag körde igång dieselvärmaren och efter tio minuter öppnade jag dörren. Rutan var då riktigt "seg" och gick ner bara några millimeter. När jag stängde dörren gick rutan på utsidan ramen. Tre försök gav samma resultat. Efter att ha kört värmaren ett tag till blev det såpass varmt att rutan vid nästa försök hamnade i rätt läge. När det är plusgrader ute är det inget problem. Eftersom senaste åtgärden skedde inom ramen för garantin får det bli ett nytt besök hos ÅF. Även om konstruktionen har uppenbara brister i minusgrader måste det fungera bättre än så här.
Jag säljer bilen och köper något annat istället. Känns inte som de bryr sig särskilt mycket om det hela.
 

Klason

Medlem
Lämnar du in den till en Audi-ÅF får åtgärd borde du ha 12 månaders garanti på reparationen. Om du gillar bilen för övrigt kanske det är värt kostnaden?
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp