Audi a4 avant quattro 2.0tdi 2016-2018

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

jespk94

Ny medlem
Hej,

Ska köpa en bil att köra med i jobbet (milersättning) och vill ha en schysst diesel. Fastnat lite för "Audi A4 avant quattro proline 2.0 TDI 190hk" från 2016-2018. Är egentligen en BMW nörd men försäkringen på en BMW var dubbelt så dyr (3100:- istället för 1490:- som en a4 avant 2017). Kunde köpt en riktig skit bil men samtidigt vill jag kunna åka någorlunda skönt privat också.

I vilket fall, jag har aldrig ägt en Audi och vet ingenting om deras bilar. Om man kollar på modellen jag letar efter, hur känns dem efter 10.000mil? Skiljer sig kraftigt i pris på en som gått 7.000 eller en som gått 11.000. Typiska fel? Fyrhjulsdriften börjar kännas dålig? Vad bör jag leta efter... Blir det bara en massa dyra verkstadsbesök om man köper en som gått över 10k? Är 190.000:- vettigt för en med ca 12k mil?


Möjligt att jag lagt tråden fel...?
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
Brukar synas på forum osv om nån modell har/haft massa fel men a4 b9 verkar ha klarat sig hyfsat, adblue problem och krånglande insynsskydd i bagage är iaf det jag hittat.

Audis 4wd är ganska skottsäker, vet då ingen modell med riktig quattro som falerat.

kolla på blocket vad dom ligger på, oftast brukar a4 vara sparsamt utrustade.. personligen hade jag sökt efter nån med digitala mätarhuset och skinn/alcantara klädsel alt helskinn.
 

jespk94

Ny medlem
Brukar synas på forum osv om nån modell har/haft massa fel men a4 b9 verkar ha klarat sig hyfsat, adblue problem och krånglande insynsskydd i bagage är iaf det jag hittat.

Audis 4wd är ganska skottsäker, vet då ingen modell med riktig quattro som falerat.

kolla på blocket vad dom ligger på, oftast brukar a4 vara sparsamt utrustade.. personligen hade jag sökt efter nån med digitala mätarhuset och skinn/alcantara klädsel alt helskinn.
Tack! Ja, digitala mätarhuset samt skin vore trevligt. 9/10 är tygklädsel... tyvärr. Är s-line något mer än utseende på Audi?
 

abraham777888

Ny medlem
Har haft 2st Audi A6 Avant 2.0 TDi quattro 2016 och en 2018. Inga problem. Gällande Adblue är att folk fyller på bara 5 l när den säger till. Hela tanken för AdBlue är 15 liter. Folk verkar ha missat det och sen säger att den drar mycket AdBlue. Om jag bara tankar 10 liter soppa kommer man bara för 10 liter 🤷‍♂️
 

CarlA4

Medlem
Hej,

Ska köpa en bil att köra med i jobbet (milersättning) och vill ha en schysst diesel. Fastnat lite för "Audi A4 avant quattro proline 2.0 TDI 190hk" från 2016-2018. Är egentligen en BMW nörd men försäkringen på en BMW var dubbelt så dyr (3100:- istället för 1490:- som en a4 avant 2017). Kunde köpt en riktig skit bil men samtidigt vill jag kunna åka någorlunda skönt privat också.

I vilket fall, jag har aldrig ägt en Audi och vet ingenting om deras bilar. Om man kollar på modellen jag letar efter, hur känns dem efter 10.000mil? Skiljer sig kraftigt i pris på en som gått 7.000 eller en som gått 11.000. Typiska fel? Fyrhjulsdriften börjar kännas dålig? Vad bör jag leta efter... Blir det bara en massa dyra verkstadsbesök om man köper en som gått över 10k? Är 190.000:- vettigt för en med ca 12k mil?


Möjligt att jag lagt tråden fel...?
Hej!

Finns inga allvarliga generella fel. B9 är mekaniskt bara en förlängning av föregångaren B8.

Kolla trösklarna och skärmkanter fram. Inte ovanligt med lacksläpp där på bilar som gått lite längre. Lack generellt är svag punkt om bilen inte skötts, tex. stenskott inte fixats.

Service på växellådan ligger på runt 7000 kr så kolla den är gjord. I övrigt är 2,0 tdi en skottsäker motor. Bytt olja tätare än 2 år eller 3000mil är mitt tips. Ring Audi för att få service historiken!

Där har varit strul med kameran för autobroms systemet, kolla att den är fixad.

Det automatisk bagagerums överdraget lever sitt egna liv i ibland.

På min -17 TDI Q 190 är det bara bagagerums överdraget, uppvärmningen av en ytterspegel och en knappen till att öppna bagageluckan som krånglat sedan ny. Grejer man fixar själv ganska enkelt. Tips är att leta efter S-line bilar dom har "oftast" halvskin inredning.

//Calle
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp