Audi A4 Avant 2.0 TDI -07 Varvar inte över 1800

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.
R

Rednil

Gäst
Hej har en Audi som jag börjar bli tokig på. Den har varit inne på märkesverkstad 2 gånger inom 3 månader nu och jag vet inte vad jag ska ta mig till.

Första gången dog den medans jag körde, kände hur jag tappade kraft och rullade till stop. Motorn gick inte att starta så det blev att bärga till verkstad. Dom konstaterar att det är partikelfiltret som satt igen. Blir ett begagnat filter som bara är provkört plus någon tempgivare. Dom provkör bilen och allting funkar bra.

Jag har den i några veckor sen en dag när jag ska köra hem från jobbet så varvar den inte som den ska jag kommer någon kilometer och den dör igen. In på samma verkstad, tydligen är det partikelfiltret igen. Delen som ska styra avgasflödet är trasigt och har stått helt öppet så filtret har täppt igen en gång till. Dom bränner ur filtret och byter delen, provkör och allt funkar.

Nu idag när jag startade den så går den fint på tomgången men när jag gasar tar det stopp på ca 1800 rpm och det börjar lukta efter ett tag.

Har inte råd eller ork med det här längre vad ska man göra?

Bifogar en liten video.
 

Mangew69

Ny medlem
Samma sak händer på vår Q5 2,0 TDI när den står stilla på tomgång - varvtalet stoppas av varvtalsregulatorn, dvs allt i sin ordning. Under körning varvar den som den ska, va?

När partikelfiltret var fullt på samma bil fick vi först förvarning (gul filtersymbol tändes i kombiinstrumentet). De första gångerna gick det att själv regenerera filtret (70 km/h på 4:ans växel till lampan slocknade efter ca 15 minuter).

Detta hände först varannan månad, sedan varje månad och till slut varannan vecka. Men efter några sådana vändor släcktes inte varningen och till slut hamnade bilen i limp home-läge, med en himla massa lysande och blinkande lampor och varningar.

På verkstad visade det sig att en av tempgivarna givit upp. Samtidigt utförde man en ”verkstadsregenering” som nu hållit i mer än två år.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp