Audi A3 2.0 TFSI med öppet luftfiler

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.
J

Joel

Gäst
Hej

Jag har nyligen köpt en A3 2.0 TFSI med öppet luftfilter. I övrigt är bilen är inte trimmad på något sätt och jag undrar om det är OK att köra med detta filter även om bilen inte är bränsleoptimerad?

Tack på förhand!
 

Swizz

Aktiv medlem
Öppet luftfilter för med sig fler nackdelar än fördelar, b.la. drar du in partiklar i form av vägdamm in i motorn som med tiden agerar lite som "slippapper".
 

Birippu

Ny medlem
Öppet luftfilter för med sig fler nackdelar än fördelar, b.la. drar du in partiklar i form av vägdamm in i motorn som med tiden agerar lite som "slippapper".
Ok tack för input, det sitter viaserligen en skumgummikon vid insugsöppningen men gissar att den inte filtrerar lika bra som de platta filtrena. Tänker också om motorn drar in för mycket luft i förhållande till bränslemängd?
 

Swizz

Aktiv medlem
Ok tack för input, det sitter viaserligen en skumgummikon vid insugsöppningen men gissar att den inte filtrerar lika bra som de platta filtrena. Tänker också om motorn drar in för mycket luft i förhållande till bränslemängd?
Sånt korrigerar motorn via motorstyrdonet, mängden syre skiljer sig alltid och det beror på rådande yttertemp och atmosfärstryck kan differentiera. Motorstyrdonet använder sig av luftmassemätaren, alternativ MAP-sensorn (I vissa fall finns båda) för beräkningar, även lambdasonden är delaktig. Det Motorstyrdonet alltid strävar efter är vad vi kallar för Lambda 1, dvs Air–fuel ratio (AFR 14.7:1)

Jag skulle påstå att ditt icke original filter inte har alls lika bra filteringsförmåga som original. Ditt nuvarande filter släpper in smutspartiklar i motorn vilket förkortar motorn livslängd.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp