Allroad - 4-hjulsdrift fallerar när den behövs som bäst..vad är problemet?

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.
O

Oregistrerade

Gäst
Hej,
har en A4 Allroad från 2010. Häromdagen fick jag åka åt sidan vid ett trångt möte. Framhjulen stod i en svag parkeringssluttning, bakhjulen kvar på vägen. Sluttningen var full av snömodd med lite gammal is under. När jag försökte backa så slirade båda framhjulen, bakhjulen stod stilla. Kom ingenvart...

Till mina grannars stora skadeglädje krävdes en Land Rover för att orka dra upp bilen...

Hur fungerar 4-hjulsdriften egentligen? Varför skickar den inte kraft till de hjul som har grepp? Eller gjorde jag helt enkelt fel?

/Thomas
 

Anders Lundin

Ny medlem
Hej!
Du gjorde nog inget fel.. Min Q5:a lyckades jag köra fast med på en parkeringsplats. Blev ståendes med endast höger bakhjul spinnandes..
Pratade med min Audi-verkstad om det, då jag trodde att det var något fel på min bil. Men tydligen kan det bli så, då de också hade råkat ut för det..

Förklaringen jag fick var att om bilen inte rörde på sig och något hjul börja spinna, så spårar systemet ur och kan bli, som i mitt (extrema?!?!) fall enhjulsdriven..

Fördelningen av drivkraften styrs hydrauliskt, enligt de på verkstaden som jag pratade med.

Det finns lite filmer på Youtube där man kan se fenomenet.. Den här är dock gjord av BMW, så den är väl lite vinklad.
http://www.youtube.com/watch?v=upFc_4_ybdk

/Anders
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp