A6 C7 problem i framvagn

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

adamandersen

Ny medlem
Hej!

Är ny här på forumet och skulle behöva lite hjälp med att felsöka min A6a.

Det är en A6 Avant 3.0 TDI Quattro från -15.
Nybesiktad ua

Problemet var ursprungligen att bromsskivorna pulserade. Har bytt till nya kvalitetsskivor och belägg två gånger men de blir skeva efter redan 1000 mil.

Det lät ytterst lite från framvagnen när jag köpte bilen för två år sedan, och nu låter det som att hela bilen ska trilla ihop när som helst.

Har bytt nedre bakre länkarmar (den med stora bussningen), fjäderbenslager samt krängningshämmarstag utan förbättring.

Symptomen är:
Vid inbromsning till stillastående, klickar till i vänsterhjulet. Klonkar även vid tvärt rattutslag vid backning. I mitten av framvagnen rasslar det hela tiden vid lägre hastighet, låter mer från höger hjul vid vägbulor.

Jag började misstänka drivaxlar men de hade inget märkbart glapp.

Snälla hjälp mig hitta felet!
 

Audi_VW

Medlem
Tror att du möjligtvis kan ha flera fel men att skivorna blir skeva brukar enligt mig betyda att du har skeva hjulnav, har varit med om det tidigare på lite tyngre bilar som Q7. Så jag skulle börja där gällande pulserandet och skeva skivor.
 

lsoderlund

Medlem
Hade samma problem med min Audi A6:a.
Bytte skivor, nav, hjullager och annat. Problemet löste sig för en kort tid, för att sedan återkomma. Kunde även känna viss vibration i ratten när man gasade.
Gissar att det är drivknutarna som är på G, bägge sidor bör bytas. Däremot skulle jag nästan ta gift på att det är krängningshämmarbussningarna som är boven i dramat. Tror det är dem som gör att hela framvagnen på någon sida rör sig.

Skeva bromskivor fram känner man i ratten. vibrerar bilen, men inte ratten är det något annat.


Jag sålde bort bilen istället, så slapp jag hålla på mer. Detta var något jag började misstänka efter jag sålt den. Be en verkstad noga syna bussningarna i länkarmarna fram och bak om du har quattro.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp