a6 c5 2001 sedan, är sportluftfilter värt det?

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit. Se fler här.

Kimpa

Ny medlem
Har planerat ett tag nu att byta till sportlyftfilter men har lite frågor till den som kan. Blir bränsleekonomin sämre? Vinner jag något på det förutom att det låter mer när jag gasar? Anser ni att det är värt?

mvh en grabb som vill lära sig mecka :)
 

Jomsviking78

Aktiv medlem
Jadu,det ska väl ge en snutta effekt kankse

Du vinner iaf på att du får meka lite,byta luftfilter bör alla kunna

Menar du "öppet" sportluftfilter får du bygga om lite

Finns även en del diskussioner om att tex lufmassamätare kan ta skada osv..
 

AAKEE

Ny medlem
Vilken motor handlar det om ? Turbomotor, eller inte...?

Det kan gå ganska fort att de fakto försämra motoreffekten med ett sportluftfilter, eller att det inte gör någon som helst skillnad.

Det originalfilter som sitter på A6 användes om inte jag minns fel även för S6 med 340hk sugmotor. En sugmotor är mer känslig för tryckfall över luftfiltret eftersom tex ett tryckfall på 1% över filtret direkt resulterar i en förlust på 1% motoreffekt.

Audi hade nog inte valt det filtret till S6 om inte det med lätthet släppt igenom luft för 340hk sugmotor.
På en turbomotor beställer man laddtryck( eller luftmassemängd) och ett tryckfall i filtret kompenseras med att turbon laddar aaningens mer för att erhålla beställt värde.
Detta kommer till kostnaden lite mer avgasmottryck men vi pratar nog om väldigt små skillnader här.

Man kan köra bilen och logga luftflödet med tex VCDS före och efter byte. Gör man det bör man jämföra med ett nytt helt rent originalfilter.
 

Kimpa

Ny medlem
Vilken motor handlar det om ? Turbomotor, eller inte...?

Det kan gå ganska fort att de fakto försämra motoreffekten med ett sportluftfilter, eller att det inte gör någon som helst skillnad.

Det originalfilter som sitter på A6 användes om inte jag minns fel även för S6 med 340hk sugmotor. En sugmotor är mer känslig för tryckfall över luftfiltret eftersom tex ett tryckfall på 1% över filtret direkt resulterar i en förlust på 1% motoreffekt.

Audi hade nog inte valt det filtret till S6 om inte det med lätthet släppt igenom luft för 340hk sugmotor.
På en turbomotor beställer man laddtryck( eller luftmassemängd) och ett tryckfall i filtret kompenseras med att turbon laddar aaningens mer för att erhålla beställt värde.
Detta kommer till kostnaden lite mer avgasmottryck men vi pratar nog om väldigt små skillnader här.

Man kan köra bilen och logga luftflödet med tex VCDS före och efter byte. Gör man det bör man jämföra med ett nytt helt rent originalfilter.
Det är en 1,8 t med 150 hk. Är en turbo i den så då antar jag att det inte är värt det?
 

AAKEE

Ny medlem
Det är en 1,8 t med 150 hk. Är en turbo i den så då antar jag att det inte är värt det?
Du kommer få många olika svar.
De flesta kommer inte veta, eller tror sig veta.
Ett rent originalfilter som räcker till 340 sughästar räcker fint till din, även om du chippar den.

”Öppet filter”-lösningar innebär att man suger luft som värms av motor, turbo, kylare, AC mm. Varm luft ger mindre effekt så man vill ta in den kall direkt till filtret. Det gör originallösningen. Vidare vet man nog inte vilket övertryck/undertryck som råder inne i motorrumet vid körning mht bilens aerodynamik. Är det lägre tryck blir lppet filter en förlust pga det med.

Jag har en A6 2.7T ’00 biturbo, chippad.
Den har samma filterinsats som du har.
Jag bytte inte utan körde original men har bytt filtret oftare så att det garanterat inte är för igensatt.
Ett trimfilter som är skitigt går också trögt så....
 

Kimpa

Ny medlem
Du kommer få många olika svar.
De flesta kommer inte veta, eller tror sig veta.
Ett rent originalfilter som räcker till 340 sughästar räcker fint till din, även om du chippar den.

”Öppet filter”-lösningar innebär att man suger luft som värms av motor, turbo, kylare, AC mm. Varm luft ger mindre effekt så man vill ta in den kall direkt till filtret. Det gör originallösningen. Vidare vet man nog inte vilket övertryck/undertryck som råder inne i motorrumet vid körning mht bilens aerodynamik. Är det lägre tryck blir lppet filter en förlust pga det med.

Jag har en A6 2.7T ’00 biturbo, chippad.
Den har samma filterinsats som du har.
Jag bytte inte utan körde original men har bytt filtret oftare så att det garanterat inte är för igensatt.
Ett trimfilter som är skitigt går också trögt så....
Tack så mycket för hjälpen!
 

Swizz

Aktiv medlem
Helt bortkastade pengar om du frågar mig, i 99% av fallen är originalintaget det bästa du kan få då biltillverkarna lagt x antal miljoner på att utveckla motorn och dess karaktär.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp