*Solved* A5 2.0 TFSI 2011 startar enbart vid gasning

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

svalan

Medlem
Hej Folket,

Är tyvärr helt novis när det kommer till bilar och innan jag skickar in det till verkstaden ville jag bara höra mig för om det kanske är ett problem man kan felsöka/lösa själv eller om verkstaden är nödvändig.

Problem:
Vid sedvanlig start låter det som att motorn försöker att gå igång men lyckas inte OM man inte pumpar på gaspedalen häftigt/håller in den. Detta uppstod över en natt och fungerade utmärkt kvällen innan. När bilen går i gång måste man pumpa på gaspedalen så den inte dör, den kan alltså inte idla utan tokdör direkt då. Om man startar tändningen så lyser Enginge + EPC. Om man väl får igången den med metoden ovanför lyser inga varningslampor.

Vad jag gjort:
Testat återställa felkoder/system genom att ta bort den negativa kabeln på batteriet under ca 30-40min och det verkade iaf återställa/nollställa bilen.
Inväntar en biltema odb läsare för att se om den spottar ut något men gissar på att den inte är tillräckligt bra. Någon söder om sthlm (Farsta/Haninge/Nynäs/Tyresö) som eventuellt vill låna/hyra ut en vettig läsare?

Bifogar en ljudfil för problemet. Hur går jag vidare?

**EDIT**
Här kommer lite felkoder som OBDEleven spotta ut om det skulle va till hjälp.

felkoder:
P068A00 - huvudrelä Öppnas för tidigt
sporadiskt
Prioritet: 2
Felräknare: 1
Felfördröjningsräknare: 255
Motorvarvtal: 0.00 r/min
Normerat lastvärde: 0.0 %
Fordonshastighet: 255 km/h
Kylvätsketemperatur: -40 °C
Insugningslufttemperatur: -40 °C
Omgivningens lufttryck: 0 mbar
Spänning klämma 30: 12.392 V
Dynamiska omgivningsdata: 209628
felkoder:
01330 - Centralstyrdon för komfortsystem v.g. avläs felminnet
sporadiskt
Priority: 6
Frequency counter: 1
Driving cycle: 194
Mileage: 103712 km
Date: 2020-02-09 10:48:35
felkoder:
00657 - Ställmotor för instrumentpanelmunstycke övre gränsvärdet överskridet
statiskt
Priority: 3
Frequency counter: 21
Driving cycle: 113
Mileage: 87709 km
Date: 2019-04-19 10:25:57

01271 - Ställmotor för temperaturspjäll övre gränsvärdet överskridet
statiskt
Priority: 3
Frequency counter: 1
Driving cycle: 134
Mileage: 102783 km
Date: 2020-01-25 12:02:55

01206 - Signal för tiden som tändningen varit frånkopplad orimlig signal
sporadiskt
Priority: 7
Frequency counter: 1
Driving cycle: 194
felkoder:
00927 - Terminal 30 höger Avbrott
sporadiskt
Priority: 2
Frequency counter: 1
Driving cycle: 194
Mileage: 103712 km
Date: 2020-02-09 10:49:00

03124 - Klämma 30 - 3 Avbrott
sporadiskt
Priority: 2
Frequency counter: 1
Driving cycle: 194
Mileage: 103712 km
Date: 2020-02-09 10:46:00

01520 - regn- och ljussensor orimlig signal
sporadiskt
Priority: 3
Frequency counter: 1
Driving cycle: 194
Mileage: 103712 km
Date: 2020-02-09 10:48:00

00908 - styrdon för torkarmotor ingen signal/kommunikation
sporadiskt
Priority: 3
Frequency counter: 1
Driving cycle: 194
Mileage: 103712 km
Date: 2020-02-09 10:48:00

** EDIT **
Ville bara uppdatera denna tråd med lösningen på mitt problem.
Kedjespännaren (som är känd att gå sönder/inte hålla kedjan spänd på 1.8/2.0 TFSI) hade såklart failat och blivit tillräckligt lös för att kedjan ska ha sträckts. I och med att kedjan sträcks har insugs kamaxeln (höger ) hoppat ca 90 grader jämfört med avgas kamaxeln (vänster).
Lösningen blev att hela fronten plockades bort + motorfronten öppnades upp för att byta sträckare,kedja och glidare + ställa tillbaka vev- och kamaxlarna i "sync". Första start efter det gick fint och nu går motorn kanon igen!

Hade riktigt tur att inga ventiler var böjda, ett rent mirakel :)
 

Bilagor

Senast ändrad:

svalan

Medlem
*Bump*
Någon annan som kan lyssna på ljudfilen och säga om något låter märkligt? Vad är det där "flopp, flopp, flopp" ljudet innan motorn går igång?
 

svalan

Medlem
"Felkoderna" ger inget, ska vara en sifferserie som börjar på "p" då det har med motorn att göra.
Under "Motorelektronik" så börjar ju felkoden med P068A00. Jag har googlat lite på de andra koderna och det verkar ju komma upp resultat så förstår inte riktigt ditt inlägg..

Prata med Audi tekniker idag som lyssna på ljudet och tyckte det lät som att motorn inte hade kompression. Han gissade utan att sett den att kanske kedjan hoppat ett hack. Har tyvärr inga kompressions utrustning så bilen åker in på felsökning på måndag. Vi får se vart det leder.
 

Caramba

Medlem
Ligger dom i zip-filen, koderna du fått fram?
Öppnar inte "okända" zipfiler, så har jag klarat mig utan virus i 30 år ? ursäkta...
 

svalan

Medlem
Ligger dom i zip-filen, koderna du fått fram?
Öppnar inte "okända" zipfiler, så har jag klarat mig utan virus i 30 år ? ursäkta...
Jag ska inte va den som är den men det där lät lita paranoidt :) jaja. I Zip-filen ligger en ljudfil över hur motorn låter när man startar den. Alla felkoder som är utlästa ligger i första inlägget som "Spoilers"

Man kunde tydligen inte ladda upp .aac ljudfiler men .zip gick bra. :)
 

svalan

Medlem
Ok, fattade inte vad du menade med "spoilers"? alltid lär man sig nåt nytt ?
Här har du en god förklaring till ditt problem:
Tack för länken, hittade liknande förklaringar på samma problem, bestämde mig för att lämna in den till Audi för felsökning i slutändan iaf..

De kom fram till att alla cylindrar var komprissionslösa, dock verkade ventilerna se okej ut så de gissade på att kedjan eventuellt hade hoppat ett hack.

Försäkringsbolaget täcker inte då den gått för långt/för gammal så det blir antingen 35k till Audi eller hitta alternativ verkstad för jobbet eller testa byta och synca om kedjan själv...Suck.

Kan verkligen ventilerna va okej efter att kedjan streckts/hoppat någon tand? Någon som känner att det här verkar rimligt?
 

Caramba

Medlem
Om du verkligen menar kedjan (sitter en mellan kamaxlarna) och den hoppat så låter det otroligt om inget i drivningen gått sönder, den e tajt...
Menar du kamremmen mellan vevaxel och kam så e de lätt att kolla upp, finns märkningar på vev och kamaxeldrev.
Men som svar på din fråga om ventilerna klarat sig, jo det kan dom, men det är helt beroende på om den hoppat en kugge ellet fler...
Sätt tryckluft i cylindern via tändstiftet och lyssna om det pyser ur insuget.
 

svalan

Medlem
Ska försöka få hem bilen i veckan, öppna upp och se efter, testar även ditt tips där. Vet inte vilken av de två kedjorna verkstaden mena men det går ju att se.
En annan fråga. Vart kan man få tag på en vettig verkstadsmanual för denna bil/motor så man ser vridmoment och vilka steg som ska utföras? Verktygen har jag förstått är lite special men det verkar gå att beställa från typ ebay.
Reservdelar köpt från audi återförsäljare direkt eller har vi någon bra 3:e parts butik man kan vända sig till?

tacksam att man har någon som är villig att ventilera det här med :)
 

Caramba

Medlem
Ska försöka få hem bilen i veckan, öppna upp och se efter, testar även ditt tips där. Vet inte vilken av de två kedjorna verkstaden mena men det går ju att se.
En annan fråga. Vart kan man få tag på en vettig verkstadsmanual för denna bil/motor så man ser vridmoment och vilka steg som ska utföras? Verktygen har jag förstått är lite special men det verkar gå att beställa från typ ebay.
Reservdelar köpt från audi återförsäljare direkt eller har vi någon bra 3:e parts butik man kan vända sig till?

tacksam att man har någon som är villig att ventilera det här med :)
Ska försöka få hem bilen i veckan, öppna upp och se efter, testar även ditt tips där. Vet inte vilken av de två kedjorna verkstaden mena men det går ju att se.
En annan fråga. Vart kan man få tag på en vettig verkstadsmanual för denna bil/motor så man ser vridmoment och vilka steg som ska utföras? Verktygen har jag förstått är lite special men det verkar gå att beställa från typ ebay.
Reservdelar köpt från audi återförsäljare direkt eller har vi någon bra 3:e parts butik man kan vända sig till?

tacksam att man har någon som är villig att ventilera det här med :)
Manual tog jag från:

Dom är Audis verkstadsanvisningar, finns allt om bilen där ?
Jag tog en veckas licens och tankade hem i .pdf- format det jag ansåg behöva.

Specialverktyg köpte jag från e- bay (behöver dom inte mera, så du kan få dom för en rimlig slant, dom är för kamaxeldemontering).

Reservdelar:
Autodoc.se
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp