Principen för att lossa den inre styrleden?

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Pistvakt

Medlem
Hej!
Förutom att vår A3 har kopplingsbekymmer så har även Polon fått nedslag på den inre styrleden som glappar. VW ville har 3800:- för det vilket fick mig att tycka hur svårt kan det vara? På Youtube tar det 10 min...
Jag får inget svar på VW forumet och hoppas koncerngemenskapen och liknande teknisk lösning kan hjälpa mig...
Det inköpta specialverktyget på Biltema (19-1506) ska funka på diameter 35-45mm men på Polons runda 37mm biter det ej.
Vet någon om verktyget ska funka på även runda huvuden eller om den fasta typen av specialhylsa "bakom" ledhuvudet krävs?
Biltema slutade med den senare versionen i våras och ingen annan säljer det annat än på nätet. Jag försökte beställa via vidaXL men efter 2 veckors strul drog jag tillbaka beställning och köpte "universalverktyget" på Biltema.
Jag har bilder men tyvärr säger forumet att de är för stora.
Fråga gärna på så ska jag försöka minska bildstorleken.
 

mahler

Aktiv medlem
Kommer du inte åt med u-ring nyckel eller skiftnyckel uppifrån eller nerifrån? Nu vet jag inte hur det ser ut på polon men tycker det borde gå.
 

Pistvakt

Medlem
Nej det är så inklämt mellan alla möjliga delar trots att jag svängt ratten för maximalt utstick av styrled mm. De hål som finns mellan komponenterna medger knappt att sticka in något, än mindre i rätt vinkel eller sedan röra verktyget.
Bara om jag skulle demontera länkarmen skulle de finnas möjlighet att komma åt med vanliga verktyg och det har jag inte funderat på hur man gör.

Av relevans är att även styrväxelns "axel" är försedd med ett nyckelgrepp i änden för att rimligen med fast nyckel utgöra ett mothåll när styrleden lossas med (stor?) kraft, och inte blir deformerad. Det greppet är dock ännu svårare att komma åt men möjligen att en lämpligt kapad fast 19mm nyckel kan klämmas och bli fixerad som mothåll.

Har inte lyckats ta ett foto på mindre än 2,69MB och då vägrar forumet svälja det men ska göra nya försökvia datorn. Ibland får jag välja "mindre storlek" men vet inte när...

För övrigt var det inte VW som gav priset 3800 utan Mekonomen, så VW är någon än lite dyrare...
 

Pistvakt

Medlem
Och nu lyckades jag förminska ett foto via datorn vilket kanske visualiserar förutsättningarna bättre. Damasken demonterad och den inre styrleden i mitten av bilden med styrspindeln blottad bakom. Hur komma åt? Måste länkarmen demonteras? Viktigt att hålla emot styrspindeln i greppet innanför styrleden vid lossning/åtdragning?20210815_Inre_styrled_Polo_förminskad.jpg
 

PINNEN

Medlem
Jag tror att rep litteraturen på vw säger demontera styrväxeln när man ska byta den inre styrleden, men på gamla A3/golf mkIV så går det på plats med en fast nyckel med smal infästning, dock jäkligt trångt, ser kanske annorlunda ut på polon.
Tror inte det ska vara något problem med att enbart dra på leden när du lossar och drar åt den nya.
Men länkarmen går ju snabbt att demontera så det kanske blir smidigast? 3 muttrar/bultar vid spindelled och en bult i framkant på insidan av länkarmen brukar vara standard om inte minnet sviker helt
 

Pistvakt

Medlem
Tack för tipset. Det stämmer, det är enligt Autodocs instruktionsvideo (
) faktiskt bara kulleden och en bult på ena "hävarmsfäste" (inte optimal autoöversättning på Autodoc) som måste lossas, men ändå.några små utmaningar känner jag.
Måste kulleden lossas för att få bort länkarmen? Den kanske nyper fast annars? Vill ogärna lossa kulleden i onödan då den 15 år gamla mekaniken riskerar att bli deformerad pga rost. Yttre styrlwden fick kapas pga att dess insexfäste inte höll, med det var iofs ändå planerat av åldersskäl.
Sedan säger instruktionen att man ska tvinga upp styrspindeln/oket med domkraft för att dra åt "hävarmens" fästbult helt. Tyder kanske på att kulleden måste lossas.
Riskerar man att befintlig länkarm inte går att återmontera efter lossning? Grundlagen säger ju att man aldrig ska röra något som fungerar....
 

PINNEN

Medlem
Du lossar inte den stora muttern på kulleden utan dom 3 bultarna som håller fast kulleden i länkarmen, efter att dessa 3 har lossats så rycker du bara ut hela fjäderbenet ut mot dig så lossnar kulleden från länkarmen, men du har så rätt angående rostiga problem, ibland så går det ej att få loss bultarna utan muttrarna snurrar med och ställer till det= vinkelslipen är din vän, denna platta med muttrar och bultar ska dessutom bytas vid varje demontering.
Vid återmontering så ska man pressa upp fjäderbenet lite för att dra åt bulten som håller fast länkarmen i framkant inne vid motorn så att bussningen befinner sig i sitt noll läge när bilen står på hjulen, drar man åt när fjäderbenet är helt utfjädrat så vrider sig bussningen när bilen sänks ner och länkarmen hamnar i sitt normal läge, detta brukar ta sönder bussningen ganska fort och kan skapa oljud.
 

Pistvakt

Medlem
Aha. Så gjorde inte Autodoc.
Vad du kan. Först såg jag inte plattan, den är ju så liten/smal, men nu tror jag att jag förstår. Den smala på bilden med muttrar på?20210816_kulled_förminskad.jpg
Då måste jag alltså köpa även denna platta och bultar/muttrar men det kanske finns hemma på VW.
 

PINNEN

Medlem
Det borde finnas hemma hos VW, dock så ser bultarna ganska rostiga ut, lägg gärna på lite rostlösning t.ex wd40/5-56 eller liknande och låt det verka, spruta på detta flera ggr och låt det gärna stå en natt om det går så ökar möjligheterna att få loss det
 

Pistvakt

Medlem
Tack. Precis så gjorde jag igår. Ska se om jag hinner ta mig an detta ikväll. Imorgon kommer regnet att vräka ner och bilen står uppallad ute och står förhoppningsvis kvar på torsdag...
 

Pistvakt

Medlem
De tre bultarna för kulleden är lossade men då hindrar den kvarsittande drivaxeln länkarmen från att frigöras från kulleden... förstås...
Jag försöker lossa länkarmens inre infästning så får vi se om det ändå "skekar" tillräckligt.
 

Pistvakt

Medlem
Nä. Länkarmen måste ut sidledes för att lossas från sina fästen men drivaxeln håller emot den rörelsen.
Jag ser ingen annan utväg än att lossa även kulleden för att istället sänka länkarmen neråt och sedan kunna bända loss den utåt, och sedan fortsätta med försöka lossa den inte styrleden med bättre utrymme.
 

Pistvakt

Medlem
Jag fortsätter att dela denna följetong även om det blir upphackat av det vanliga arbetet, barnens fritidsaktiviteter och livet i övrigt. Detta för att hjälpa medmänniskor som liksom jag trots vissa motgångar pga brist på egen erfarenhet av just dessa moment, uppskattar är lära sig och samtidigt spara en bra slant (ca 3500:). Det ger viss tillfredsställelse om än det aldrig någonsin går så lätt som på Youtube...
Under en presenning i ösregnet sent igår fick jag kämpa lite med att lossa länkarmens kulled/spindelled men hittade gammal men oanvänd avdragare som dock inte passade. Med slipsten kunde jag modifiera den så att den till slut kom på plats och leden släppte.
Ikväll kom jag igång vid 22 och på 3 min var bärarmen loss och då fanns plötsligt oceaner av utrymme (nåja) att greppa både inre styrled och mothållsgreppet på styrväxelns axel. Jag värmde en stund och tog sedan en rörtång och efter 10 min var även den lös. Autodocfilmen är inte så fel ändå. :D
Glatt greppade jag de nya delarna från Skruvat.se.... men gängtappen mot styrväxeln såg betydligt grövre ut. 16 mm istället för 14 mm på den gamla... 😫 Ridå ner efter bara en halvtimma och desto mer tid på ett reklamationsmejl till leverantören om ny del. Detta ingick inte i videon...
Vi ska se vad totaltiden för detta landar på men den mesta tiden infosöks ju bort så nästa gång gör jag detta på en 1/5-del av tiden.
To be continued...
20210818_utrymme_förminskad.jpg
 

Pistvakt

Medlem
Leverantören Skruvat.se imponerar tyvärr inte i detta fall. Påtalad felleverans av styrleden har de ännu inte visat vilja till att lösa. Trots att jag kryssade för erbjudandet om snabb leverans av ny ersättningsdel fick jag svaret att om jag önskar snabb leverans får jag göra ut en ny beställning själv, men de gör ingen ansats till att vägleda mig om vilken del som passar. Fastän jag gett dem de korrekta måtten på anslutande gäng ser de sig inte kunna bistå eftersom de inte hsr delarna hos sig... En besvikelse så här första gången de anlitas och det blir till att returnera delarna och anlita någon annan.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp