köpråd audi 100 typ 44 C3 1982-91

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

SkauneJohan

Medlem
jagar bil och har blivit sugen på gamla audi 100, utbudet är ju desvärre rätt lågt (var annorlunda förr) vet att dom tidigaste hade förgasare sen kom k jetronic och sist (1989?) KE jetronic

1,8 och 2,2+2,3 är välkända för att vara odödliga i min värld iallafall, är 1,8 mycket bränslesnålare än femman? hur är det med turbomodellerna är dom väldigt mycket törstigare? när kom KE jetronic? skiljer det mellan 1,8 2,3 och turbo med k och ke jetronic? alla tips mottages tacksamt :)

vanliga brister och fel? speciella ställen som rostar? vanliga typfel? drivknutar, hjullager, stötdämpare? är grejorna på turbo biffigare eller käkar don växellåda/hjullager/drivknutar/topplockspackningar? vill minnas att det fattas relä till heljus och halvljus så det bränner instrumentpanel om man kör med heljus länge(kan försväxla med annan bil)?

mvh/SkauneJohan
 

Fenrir

Medlem
De är relativt solida bilar, 1.8 har elektrisk förgasare övriga har KE eller KE-3 insprutning. Som alla turbobilar påfrestas motorer mer av detta. Fel som är relativt vanliga är läckage i styrväxel eller hydraulkopplingar.
Problemet med belastning av ljus brukar resultera i att ljusomkopplaren (spaken) pajar.
Drivlinan brukar vara stensäker och växellådorna är lika bra efter 25000mil som när de var nya. Om rost finns så brukar det vara på vanliga ställen som bakre framskärmskant eller i kanten till någon dekorativ list.
 

SkauneJohan

Medlem
Tusen Tack för ditt svar, ungefär som jag minns, var vanliga taxibilar förr och hållbarhet i klass med mercedes w123/w124 eller volvo 2/7/900 och vill även minnas at audi var en av de första med galvad kaross, de rostade ovanligt lite om jag minns rätt mvh
 

Audi100-86

Ny medlem
jagar bil och har blivit sugen på gamla audi 100, utbudet är ju desvärre rätt lågt (var annorlunda förr) vet att dom tidigaste hade förgasare sen kom k jetronic och sist (1989?) KE jetronic

1,8 och 2,2+2,3 är välkända för att vara odödliga i min värld iallafall, är 1,8 mycket bränslesnålare än femman? hur är det med turbomodellerna är dom väldigt mycket törstigare? när kom KE jetronic? skiljer det mellan 1,8 2,3 och turbo med k och ke jetronic? alla tips mottages tacksamt :)

vanliga brister och fel? speciella ställen som rostar? vanliga typfel? drivknutar, hjullager, stötdämpare? är grejorna på turbo biffigare eller käkar don växellåda/hjullager/drivknutar/topplockspackningar? vill minnas att det fattas relä till heljus och halvljus så det bränner instrumentpanel om man kör med heljus länge(kan försväxla med annan bil)?

mvh/SkauneJohan
Hej,
Bilarna är bra, har haft flera st - köpte första 86:an 1994. Kan dem så gott som utan och innan. Har 2st avställda bra renoveringsobjekt vita A100 1,8L 1986 förgasarmotorn. En Sedan och en Avant. Dörrar, luckor, taklucka, vxl-låda, framvagnsbalk mm beg samt många nya delar. LM-fälgar två uppsättningar.
Finns utlagda på forumet och lägger idag ut dem på köp/sälj också.
Sedan i Osby, Avant i Kristianstad. Rost i golvet på Avant. Ytligt på Sedanen. Såg idag en sida i Tyskland där en Avant kostade 3500-9500 Euro….. detta blir kultbilar _ ffa Avanten. Maila [email protected]
 

SkauneJohan

Medlem
köpte redan en audi a6 avant TDi (y):D, har sett annonsen på dina bilar men jagar endast körklara bilar, det skulle vara en annan femma om man var mer mekarkunnig och hade massor med plats. Tack iallafall och lycka till!
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp