Varför stannar torkarna 1/3-del upp på vindrutan?

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Pistvakt

Medlem
Sedan några dagar ser jag att dotterns A4 1.8TQ -07 har torkararmarna 1/3-del upp på rutan vid parkerad bil och skulle lära henne att man inte stänger av tändningen med torkarna på. ("Vad är tändning" frågade hon då...)
Då visade det sig att de bara plötsligt börjat välja det som nytt viloläge. De går i övrigt helt som vanligt med vändning i rätt läge men fortsätter sedan 30gr upp igen. De har alltså inte slirat på sina axlar utan något annat har hänt.
Vad kan det bero på och hur åtgärdas det?
 

Robban_F

Aktiv medlem
Bilar med vindrutetorkare som inte går att fälla upp för att byta torkarblad när de står i viloläge har ett serviceläge där de stannar rakt upp på de bilar jag sett.
Antingen aktiverar bilen serviceläget eller mer troligt, att ändlägesbrytaren har bytt position så bilen tror att torkarna är i viloläget när de hamnar 1/3 upp.
Googla:
 

Pistvakt

Medlem
Ok. (Har renoverat huset och inte prioriterat detta, men nu ska bilen besiktas...)
1) Var sitter ändlägesbrytaren? I torkarmotorn? Måste man alltså byta torkarmotorn eller kan något lagas? (Länken leder till en sökning jag inte riktigt ser svaret i.)
2) Får man anmärkning på besiktningen om torkarna står i detta läge?

Tacksam för vidare vägledning. 🙏
 
Senast ändrad:

mahler

Aktiv medlem
Har säkert kuggat på Axel vid motorn. Torkarlänkaget är känt för att börja kärva. Släpp vid motorn vrid torkarna rätt, innan du sätter dit armen på motorn igen och drar åt så kör torkare en gång så den är i ändläge. Glöm inte kolla om länkaget går trögt. Armen på motorn ska sitta parallellt med torpedväggen. Kan också varit att torkararmarna varit löst dragna och torkarna är körda när bladen varit fastfrusna och flyttat sig. Men jag tippar på förstnämnda.
 
Senast ändrad:

Pistvakt

Medlem
Tack men kan verkligen torkarnarmarna vända i rätt läge både uppe och nere om det slulle ha kuggat över i mekanism alt glidit på motoraxeln?
Jag hade det senare på Polon häromåret och då var armen helt lealös. Här är allt i sin ordning utom just viloläget.
 

mahler

Aktiv medlem
Torkarmotorn snurrar bara åt ett håll, länkaget gör att torkarna går fram och tillbaks. Om den släppt på motoraxeln får du fel start och stopp läge. Om jag inte minns helt fel ska lilla armen på motorn stå klockan 3 om du står framför bilen
 
Senast ändrad:

Pistvakt

Medlem
Har säkert kuggat på Axel vid motorn. Torkarlänkaget är känt för att börja kärva. Släpp vid motorn vrid torkarna rätt, innan du sätter dit armen på motorn igen och drar åt så kör torkare en gång så den är i ändläge. Glöm inte kolla om länkaget går trögt. Armen på motorn ska sitta parallellt med torpedväggen. Kan också varit att torkararmarna varit löst dragna och torkarna är körda när bladen varit fastfrusna och flyttat sig. Men jag tippar på förstnämnda.
Råkar det finnas någon video på hur detta göra så jag säkert förstår..?
Det.är just nu -24C ute och garaget är fullt med möbler och flyttkartonger... Så jag tänkte göra ett ryck utomhus men vill minimera tiden...
 

mahler

Aktiv medlem
Har du plast över batteriet och akvariet ta bort det ev locket till ECU-n var länge sen jag gjorde det och har inte kvar bilen. Ska du bort med länkaget ska du även bort med smala plasten under rutan. Kommer inte ihåg om det räckte att ta bort bara plasten över batteriet för att komma åt motorn. Men när det är så här kallt är det risk att man spräcker plasten om man börjar bryta i den så jag hade nog väntat tills det blir varmare.
 
Senast ändrad:

mahler

Aktiv medlem
Hittade denna video på tuben, lättare att se när någon gör det än. att förklara.


Tar du bort länkaget och det går trögt så kan du ta bort bort axlarna som torkararmarna fästs i smärgla upp axlarna och bussningarna och fetta in om du nu inte köper ett nytt. Axlarna är låsta med en låsring på ovansidan
 

mahler

Aktiv medlem
Såg på bilderna att det var en del barr och löv i akvariet glöm inte rensa bort det. Har du otur blir det överfullt med vatten om dräneringen täpps igen. Kan skada ecu och rinna in i kupen och skada elektronik.
Just nu med den här kylan är det väl ingen fara men senare.
 

Pistvakt

Medlem
Stort tack. Nu framgick också injusteringen.
Jag provar om det räcker att lossa långa plasten längs rutan för att komma åt motorbulten för justering. Annars får jag lirka ut och lirka i.
Hade liknande problem ifjol med en Polo -06 där ena torkararmen släppt helt och jag fick demontera hela länkaget och svetsa en punkt på torkaraxeln som släppt. Men då var det både sommar och tomt i garaget...
 

Pistvakt

Medlem
Såg på bilderna att det var en del barr och löv i akvariet glöm inte rensa bort det. Har du otur blir det överfullt med vatten om dräneringen täpps igen. Kan skada ecu och rinna in i kupen och skada elektronik.
Just nu med den här kylan är det väl ingen fara men senare.
Jorå, det ska bli när utrymme ges. Det var enorma mängder björkpollen ifjol, t o m högar/drivor på marken, som letade sig in överallt, även i bilarna. Jag har aldrig sett något liknande. Nästan spooky..
 

Pistvakt

Medlem
Nu är det åtgärdat. Nästan iaf. Tack för alla tips.
Den summerade lärdomen är att grundorsaken ligger i att torkarlänkaget med tiden kärvar ihop i själva torkararmens axel, ena eller båda (finns som sagt mängder av Youtubevideos om just det), vilket i sin tur gör att torkarmotorns infästning i länkaget glider ur sitt rätta läge och avviker från motorns naturliga "viloläge". Då vilar som följd torkarna i fel läge.
Torkarlänkaget demonteras, smörjs upp och rätt läge på motoraxeln ställs in såsom tipsen ger.
Kvarstående problemet för mig nu är bara att jag både vid provkörning i lossat läget och återmonterat läget, tycker att torkarmotorn låter högt och ansträngt trots det smorda och lättrörliga länkaget. Lite "gammbil" helt enkelt.
Då det är dottern som kör bilen har jag inte tänkt på hur det lät innan. Ska det låta högt/ansträngt om torkaren i en A4 B7 eller är torkarmotorn slut efter varaktig kamp...?
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp