Svårstartad Audi A4 (8D-B5) årsmodell 2001

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

johanm

Ny medlem
Hej!

Har en Audi A4 2001 som gått ca 25 000 mil. Sedan några veckor tillbaka har det blivit extremt svårtstartad om det stått över natten.

Bilen är svårstartad kall. Man får harva med startmotorn 1-2 minuter innan den startar. När den väl har startat är det inga problem att starta om den igen direkt efter. Dagen efter är den lika svårstartad igen.

Nedan är en länk till en YouTube video med en nyare Audi a4 med liknande problem (min är exakt lika svårtstartad som denna):

Frågade på en av de lokala bilverkstäderna och de sa att de mest troligt skulle lösa sig om jag gjorde en full service hos dem (oljebyte, nya tändstift, bränslefilter) men jag är inte 100% att detta är fallet. Vill helst inte lägga 5000 sek på denna service om den inte garanterat löser problemet (bilen är värd max 10 000 sek).

Är det någon som har en aning vad problemet kan vara?

Jag hör att bränslepumpen går igång när jag vrider på tändningen. Vet dock inte om bränsletrycket är som det ska vara. Batteriet är fulladdat.

Vilket av nedanstående är troligast problemet:
  • Bränslepump
  • Bränslefilter
  • Trötta tändspolar
  • Backventil
  • Bränsletrycksregulator
  • Koks i insuget/ventiler
  • Läckande spridare
Tacksam för alla tips ;)

Hälsningar johan
 

JohJes

Medlem
Bränslefilter är ju ingen stor utgift så det får du byta bums!
Om det inte hjälper får du kolla om bränslepumpen fungerar när bilen är kall. Finns säkert någon YouTube-video som beskriver proceduren.
Att alla tändspolar är trötta tror jag inte på.
 

johanm

Ny medlem
Tack för tipset. Har bytt bränslefiltret men det gjorde ingen skillnad. Har även bytt bränslepumpsrelät men det hjälpte inte heller. Har också verifierat att bränslepumpen fungerar korrekt så det är något annat som gör bilen svårstartad. Bilen startar dock om jag kör väldigt länge på startmotorn (typ 2 minuter).

Jag har dock noterat att det luktar bränsle när jag startar motorn. Ser också ut som om det är kan vara något bränsleläckage eftersom det är aningen fuktigt under motorn som luktar bensin.

Har försökt följa bränsleledningen så gott det går i motorrummet men ser inte något tydligt läckage. Kan bränslet på något sätt läka ut ur motorn på något sätt?

Kan det vara ett läckage någonstans i motorrummet som påverkar bränsletrycket eller liknande så att bilen blir så här svårstartad?

Tacksam för alla tips.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp