Reservhjul - Får ett vanlig däck plats?

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.
Hej!

Märkte idag att det inte finns något reservhjul i min Audi Avant A4 B9 från 2018. Och att batteriet är där bak. Går det att lägga ett vanligt däck/fälg till bilen där istället? Får det plats? Eller måste jag lägga pengar på att köpa ett sånt där minidäck som knappt går att köra på ändå? :)

Vänliga hälsningar,
Audirookie
 

MickeM

Medlem
Har nöd-hjul själv, men det är väl bara att testa att lägga dit ett vinterdäck....

Nödhjulet har ju samma omkrets som orginaldimensionen i alla fall, så jag skulle inte tveka att nyttja det ens på min Quattro.
 
Har nöd-hjul själv, men det är väl bara att testa att lägga dit ett vinterdäck....

Nödhjulet har ju samma omkrets som orginaldimensionen i alla fall, så jag skulle inte tveka att nyttja det ens på min Quattro.
Tack för svar. Jo men precis, ska testa, men har däcken på förvaring 10mil hemifrån så tänkte om någon visste om orginaldäck får plats eller ej när batteriet är där - blir ändå 20mil för att testa. Där av min fråga. :)

Nödhjul är alt 2 eftersom det kostar 2500kr.
 

MickeM

Medlem
Aha, hjulen är på hotell.
Så självklart för mig att dom är hemma.

Nå, ska jag GISSA så tror jag det ryms ett vanligt hjul. Nödhjulet har ju samma ytterdiameter och innerdiameter sert vågrätt. Det sitter med utsidan av fälgen uppåt med insidan "kupande" över batteriet. Borde ju gå att mäta hur brett hjul som ryms innan det tar i luckan. Jag har en filt, yxa mm, ovanpå reservhjulet. Borde gå om det inte är allt för bred däckdiam.
Men bara gissar.
 
Aha, hjulen är på hotell.
Så självklart för mig att dom är hemma.

Nå, ska jag GISSA så tror jag det ryms ett vanligt hjul. Nödhjulet har ju samma ytterdiameter och innerdiameter sert vågrätt. Det sitter med utsidan av fälgen uppåt med insidan "kupande" över batteriet. Borde ju gå att mäta hur brett hjul som ryms innan det tar i luckan. Jag har en filt, yxa mm, ovanpå reservhjulet. Borde gå om det inte är allt för bred däckdiam.
Men bara gissar.
Tack för svar! :) Får ta och åka och testa i helgen och hålla tummarna helt enkelt. :) Hoppas det finns något sätt att skruva fast det också likt vanliga reservhjulet så det inte hoppar runt där nere.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp