När byta kamrem mm på Audi A3?

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Dagur

Ny medlem
Hej!

Jag har nyligen haft lyckan att få ärva en AUDI A3 Sportback (8PA) 2.0 TDI 16V (140 hk / 103 kW) Diesel från 2011. Då dokumentationen över vad som servats/repararats genom åren är minst sagt begränsad tänkte jag försöka hitta en vettig mekaniker och be dom se över ifall viktiga delar såsom kamrem bör bytas, iochmed att jag inte kan se att det gjorts någonsin och har råkat ut för en brusten sådan tidigare, vilket inte var kul. Då jag inte har en susning om hur man bör tänka kring en sådan undersökning skulle jag mycket uppskatta lite pointers på hur man kan gå till väga. Är det t.ex lika bra att göra ett byte av kamremmen om man ska undersöka den, eller kan det vara värt att ta en titt först? Och vad för andra delar förutom det som undersöks i besiktning/grundläggande service kan vara värda att se över?

Såvitt jag kunnat söka mig till så bör kamremmen bytas innan 18000 mil alt 10 års livslängd. Bilen har bara gått 13500 mil, men är ju 12 år så det är väl hög tid för ett byte, stämmer det?

Stort tack på förhand!
 

Killawife

Aktiv medlem
Det finns inget att undersöka. Du kan inte se om remmen är bra eller dålig utan att plocka bort den, och då kan man likväl byta den. Bytesintervallen är 18k mil eller 10år, vilket som kommer först så du har helt rätt med att det är dags för ett byte. När man byter remmen så byts även spännare och man kollar löphjulens skick och funktion. När du ändå gör detta jobb så kan det vara bra att kontrollera spännare till kamkedjan och även oljepumpen samt främre packboxen till vevaxeln. Men en mekaniker vet vad som ska göras.
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
Är ju bara å byta remmen då vet du ju att det är ok.
Är ju ingen större kostnad då du ändå fått bilen gratis?
 

Dagur

Ny medlem
Det finns inget att undersöka. Du kan inte se om remmen är bra eller dålig utan att plocka bort den, och då kan man likväl byta den. Bytesintervallen är 18k mil eller 10år, vilket som kommer först så du har helt rätt med att det är dags för ett byte. När man byter remmen så byts även spännare och man kollar löphjulens skick och funktion. När du ändå gör detta jobb så kan det vara bra att kontrollera spännare till kamkedjan och även oljepumpen samt främre packboxen till vevaxeln. Men en mekaniker vet vad som ska göras.
Tack för utförligt och mycket hjälpsamt svar!

Är det möjligen några andra delar, orelaterade till kamremmen, som ev även bör ses över vid denna tidpunkt tror du? Jag ska även fråga mekaniker, men skulle vara skönt att ha ett hum om ungefär vad som är nödvändigt, så att man inte åker på en vansinning upsale :)

I servicemanualens checklista finns följande som checkboxar, och verkar aldrig ha bytts, så är byte av dessa aktuellt också kanske?

Multitronic: Olja
Haldex: Olja
S tronic: Olja och filter
 
Senast ändrad:

Killawife

Aktiv medlem
Enligt audi så ska man inte behöva byta dessa oljor och har du inga problem med låda eller fyrhjulsdrift så kan du låta det vara.

Multiribbrem, kylarvätska och bromsvätska kan vara bra att byta om det aldrig gjorts.
 

Dagur

Ny medlem
Enligt audi så ska man inte behöva byta dessa oljor och har du inga problem med låda eller fyrhjulsdrift så kan du låta det vara.

Multiribbrem, kylarvätska och bromsvätska kan vara bra att byta om det aldrig gjorts.
Ok, vad skönt :)

Finns Audis rekommendationer per modell samlade nånstans som man kan ladda ner eller så? Har nämligen läst runt på en massa forum och informationen varierar rätt kraftigt, så man blir ju lite virrig..

Är multiribbrem samma som auxiliary belt förresten? Kommer antagligen göra dessa grejer i utlandet så behöver översätta det rätt.

Tack återigen!
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
I serviceplanen för min tidigare A3-07 quattro fanns oljebyte och filter i Haldexkoppling med och skulle bytas var 6000:e mil.
Nu verkar inte TS bil vara en quattro, så då är det ju inte aktuellt.
Byte av vattenpump i samband med kamremsbyte har jag fått för mig att det är bra att göra.
/Hälsningar Claes
 

Killawife

Aktiv medlem
Ok, vad skönt :)

Finns Audis rekommendationer per modell samlade nånstans som man kan ladda ner eller så? Har nämligen läst runt på en massa forum och informationen varierar rätt kraftigt, så man blir ju lite virrig..

Är multiribbrem samma som auxiliary belt förresten? Kommer antagligen göra dessa grejer i utlandet så behöver översätta det rätt.

Tack återigen!
Ja det är samma rem som avses. Kallades generatorrem tidigare
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp