Låsproblem förarsida

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

karinaudi

Ny medlem
Hej!

Jag skulle behöva lite hjälp med min bil (Audi A3, 2012). Bytte nyligen batteri (på verkstad) så vet inte om det möjligtvis kan vara kopplat till det.. I alla fall så upptäckte jag idag att förarsidan inte låser sig när man låser bilen med ”dosan”, utan den låser sig endast när man använder nyckeln i låset. Jag upptäckte samtidigt att sidospegelns blinkers (förarsidan) inte heller fungerar. Fönsterhissarna fungerar som det ska, dock fungerar inte kontrollen för att ställa in sidospeglarna (förarsidan).

Bilen ska dessutom ”låsa dörrarna” när man kör över 20 km/h och då brukar en liten röd lampa lysa på förardörren, men den lyser inte längre.

Någon som vet vad det kan vara och kan jag göra något själv?
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Låter som kabelbrott mellan dörr och kaross eftersom du har fler fel relaterade till just förardörren.
Om du är lite händig så går det att plocka av dörrsidan och diverse paneler för att komma åt kablarna.
Sedan är det lödkolv och krympslang som gäller för att skarva ihop det hela.

/Hälsningar Claes
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
som clabbe säger, mest troligt kabelbrott.
Är vanligt att dom går av inne i gummituben mellan dörr och kaross.
 

karinaudi

Ny medlem
Tack allihopa för svar. Ni tror inte att det finns en möjlighet att det är en säkring som gått? Eller att det kan tänkas bero på att det är kallt och blir fuktigt i bilen (kupévärmar-uttaget har slutat fungera)..
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
nä jag tror då kabelbrott...är bara dra gummituben åt sidan så ser du om kablarna är utav.
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Dörren behöver du inte plocka bort, det är i så fall dörrsidan som behöver bort. Men det beror naturligtvis på var det eventuella kabelbrottet sitter någonstans. Börja med det som Kurtti föreslår, lätta på gummituben och kika.
Det är inte helt enkelt att komma åt. Det mesta som har med bilar att göra är trångt och bökigt ;).

/Hälsningar Claes
 

Rolson

Ny medlem
Hej! Angående att den röda lampan på förardörren inte tänds när du kör mer än 20km/h. Jag hade det problemet, och det visade sig att det var fel på låskistan i den bakre dörren på passagerarsidan. Bytte låskistan till en från en krockad bil och sedan fungerade allt. Troligen tänds inte lampan förrän samtliga dörrar är låsta.
 

QuattroTony

Ny medlem
Hejsan KarinAudi
Jag hade samma bekymmer med min AudiQ5:a, det var låskistan som spökade som fick bytas.
Tyvärr inte så billigt, men hoppas för din skull det var kabelbrott.
Mvh Tony
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp